"Zákys působí pozitivně na imunitní systém dětí i dospělých. Fyzicky aktivní lidé ocení probiotickou kulturu, která podporuje schopnost vstřebávat živiny, zejména některé vitaminy a minerály (např.vápník)," říká dietolog a konzultant fitness Vít Chaloupka.

Malým i velkým sportovcům podle Chaloupky postačí maximálně 1 litr zákysu denně, nejlépe ovšem dvě hodiny před nebo po tréninku. Zákysy je dobré zařadit v rámci jídelníčku v kombinaci s jinou bílkovinou, např. s masem nebo sýry. Kombinaci s chlebem či rohlíky odborníci nedoporučují.

Složení střevních baktérií se také projevuje na kvalitě pleti a celkové kondici organismu. "Nejlepší preventivní účinky na naše zdraví mají zákysové kultury označované jako BIO, které obsahují bifidokulturu. Dieteticky jsou vždy výhodnější výrobky se směsí bakterií než výrobky obsahující jen jeden druh bakterie. Čím je výrobek čerstvější, tím lépe, jelikož obsahuje více živých bakterií," říká RNDr. Ludmila Oliveriusová, CSc., odbornice na zdravou výživu.

Pití zákysů podle odborníků také přispívá ke zlepšení nálady. Což je zvláště v těchto dnech velmi potřebné. Dlouhá zima má negativní vliv na psychiku většiny z nás. Kysané mléko totiž obsahuje aminokyselinu tryprofan, která působí antidepresivně.

Další výhodou netučných kysaných mléčných výrobků je, že se výrazně podílejí na snížení hladiny cholesterolu v krvi. Jejich pravidelná konzumace tudíž dokáže zpomalit i stárnutí.