Vezmeme-li to od školního věku, stává se poměrně často, že rodiče nutí své potomky ke dvanáctihodinovému nočnímu odpočinku. Lékaři hovoří o opodstatněnosti tohoto požadavku do tří let, pak je ale zapotřebí brát v úvahu, že už od dětství má každý jinou potřebu spánku. Mnohým desetiletým stačí k regeneraci organismu dokonce jen devět hodin.

Rovněž o starších lidech se tvrdí, že potřebují více spát. Ani to není pravda, spíše jde o to, že jejich tělo vyžaduje krátký odpočinek se zdřímnutím i během dne. V souhrnu se spánkem v noci, který bývá zpravidla kratší, pak dosáhnou své obvyklé dostačující dávky.

Vyhovět svému organismu

Tvrzení, že hodiny prospané před půlnocí dají člověku nejvíce, je také zavádějící. Mnohem víc záleží na tom, abychom se ukládali na lůžko v pravidelnou dobu a stejně tak i vstávali. Je to jeden z hlavních životních rituálů, který se vyplácí dodržovat. Pokud někdo patří mezi "noční ptáky" a proti ostatním podává vyšší výkon v době, kdy jiný spí, nedá se s tím nic dělat. S takovou vlastností jsme se narodili a jakákoli změna časové orientace nepřináší dobré výsledky.

Zcela věřit se nedá ani všelijakým doporučovaným uspávacím prostředkům. Tak třeba se říká, že šálek horkého kakaa na dobrou noc uklidňuje a uspíší usínání. Má-li to někdo na sobě vyzkoušené, ať pokračuje. Pokud ale nic takového nepřijde, není se co divit, neboť kakao v určité míře obsahuje také kofein.

Obdobné je to i s procházkou před spaním. Zatímco jednoho příjemně unaví, druhého povzbudí. Poučení se nabízí jediné: pro dobrý spánek je třeba poznat chování organismu a snažit se mu vyhovět.