Ze zjištění vědců vyplynulo, že muži, kteří zvládli najednou udělat 40 a více kliků, mají o 96 % nižší riziko infarktu či jiných srdečních problémů v příštích deseti letech než ti, kteří zvládnou 10 a méně kliků.

Tento způsob testování navíc může předpovědět více než analýzy vycházející z informací o hmotnosti, hladině cholesterolu, kouření a dalších zdravotních údajích. Jedná se přitom o velmi levnou záležitost.

Jak k tomuto zjištění vědci přišli

Vědci z americké Harvardovy univerzity a dalších institucí sledovali zdraví a kondici více než 1500 hasičů. Hasiči každý rok absolvovali lékařskou prohlídku, která obsahovala standardní biochemické vyšetření krve, včetně cholesterolu a glykémie (cukru v krvi). Zároveň podstupovali submaximální stresový test na běžeckém trenažéru, který poukázal na jejich vytrvalost.

Vědce původně nejvíce zajímal právě test vytrvalosti, jelikož řada předchozích vědeckých studií poukázala na spojitost mezi vytrvalostí a sníženým rizikem srdečního onemocnění a oni na základě svých zjištění chtěli dokázat předpovídat tyto problémy do budoucnosti.

Shromáždili proto informace o výsledcích zátěžových testů každého hasiče a zaznamenávali všechny kardiovaskulární problémy, které hasiči zaznamenali v průběhu následujících 10 let.

Zcela náhodně ale zjistili, že vytrvalostní test na běžeckém pásu nevypovídal o zdraví srdce hasičů tolik jako počet kliků, jež jsou muži schopni najednou udělat.

Efektivní cvičení pro muže, které jim pomůže zbavit se zvětšených prsou
Cviky, díky kterým se muži zbaví pivního břicha

Muži, kteří zvládli udělat nejméně 11 kliků, měli menší riziko rozvoje srdečních problémů v následujících 10 letech než ti, kteří zvládli udělat 10 a méně kliků. A ti, kteří udělali 40 a více kliků pak toto riziko snížili dokonce o 96 %.

„Počet kliků tak může být jedním z použitelných ukazatelů rizika kardiovaskulárních onemocnění u mužů. Navíc se jedná o testování, které v podstatě nic nestojí,” upozorňuje pro The New York Times jeden z vědců profesor Stefanos Kales z lékařské fakulty Harvardovy univerzity.

Čtěte také:
Pět tipů, jak být zdravější, když se vám nechce cvičit
Tři jednoduchá pravidla, jak začít jíst zdravěji
Jednoduché tipy, jak si zlepšit zdraví