Cuketa obsahuje velké množství vitamínů a minerálů, díky čemuž blahodárně působí na náš zrak, posiluje svaly a srdce, odbourává stres, zlepšuje činnost mozku a pomáhá při dně a cukrovce.

Kromě vitamínů A, B a C obsahuje ještě karoteny, vlákninu, hořčík, vápník, železo, draslík a fosfor. Cuketa je navíc z 90 % tvořena vodou, kterou si můžete započítat do svého denního příjmu tekutin.

Jaký způsob úpravy je nejlepší, abychom o zmíněné živiny nepřišli?

Cuketu lze jít syrovou, a to nejlépe se slupkou. Vždy však musí být důkladně omytá. Zejména v létě se cuketa velmi často griluje a přidává do různých špízů. Pro zachování živin je ale nejlepší ji pouze mírně podusit na pánvičce s trochou oleje, který zajistí vstřebání vitamínu A, jenž má blahodárný vliv na naše oči.

Dalším benefitem dušené cukety je, že ve 100 gramech obsahuje pouze 20 kalorií.

Jak si vybrat cuketu, aby byla nejchutnější?

Při výběru cukety je nejlepší vyhledávat menší a hubené kusy, které neobsahují nadbytek tekutiny a lze je po důkladném omytí konzumovat i se slupkou, ve které se nachází nejvíc živin.

Povrch cukety by měl být pružný a mít svěží barvu. Oschlá či nahnědlá cuketa se rozhodně nehodí ani na smažení.

Pět tipů na skvělé recepty s cuketou  
Pikantní cuketový tatarák s kozím sýrem

FOTO: itesco (2x)

Suroviny na 1 porci: 5 jarních cibulek, 3 středně velké cukety, dva stroužky česneku, 1 lžíce hrubozrnné hořčice, 1 lžíce kečupu, 1 chilli paprička, sůl, pepř, mletá červená paprika, kmín, kozí sýr, olivový olej
Postup: Na olivovém oleji osmahněte 5 nadrobno nakrájených jarních cibulek, jednu nadrobno nakrájenou chilli papričku, 3 střední cukety nastrouhané nahrubo, dva utřené stroužky česneku, vše dochuťte drceným kmínem, solí, pepřem, červenou paprikou. Vše trochu podlijte vodou, nechte zredukovat a až směs vychladne, zamíchejte do ní lžíci kečupu a lžíci hrubozrnné hořčice. Pak už jen směs nechte vychladnout v ledničce a dělejte bábovičky. Tatarák nakonec doplňte kozím sýrem.
Grilované karbanátky z krůtího masa s cuketou
Suroviny na 4 porce: 400 g namletých krůtích prsou, 2 cibule, 4 stroužky česneku, 1 cuketa, 1 vejce, 1 lžíce worcestrové omáčky, tymián, strouhanka podle potřeby, 4 světlé bagety, sůl, pepř
Postup: Namleté krůtí maso smíchejte s nasekanou cibulí a česnekem. Přidejte cuketu nakrájenou na drobné kostičky (můžete ji i nahrubo nastrouhat), vejce, worcestrovou omáčku, tymián, sůl a pepř. Podle potřeby můžete směs zahustit strouhankou. Vytvarujte placičky a grilujte je z obou stran dozlatova, asi 8 + 8 minut. Podávejte s pečivem.
Vegetariánské minilasagne s cuketami a ricottou

FOTO: Recepty s chutí (2x)

Suroviny: 1 hotové těsto na pizzu, 1 milánská omáčka Otma, 2 střední cukety, 150 g ricotty, 150 g strouhané pizza mozzarelly, 1 vejce, 1 lžíce nasekané čerstvé bazalky, 5 lžic strouhaného parmazánu, 1 lžíce olivového oleje, sůl, pepř

Postup: Těsto můžete použít rovnou, anebo trochu rozválet na slabší plát. V míse rozšlehejte vajíčko s ricottou, parmazánem a bazalkou. Osolte a opepřete. Cuketu nakrájejte na slabé plátky.

Z rozváleného těsta vykrájejte kolečka o průměru 12–13 cm. Muffinovou formu vymažte olivovým olejem a každý dílek těsta vložte do mističky ve formě. Do každé dejte trochu ricottové náplně, plátek cukety, přidejte vrstvu milánské omáčky a nakonec posypejte polovinou strouhané mozzarelly. Mírně stlačte a ve stejném pořadí nandejte druhou vrstvu surovin.

Vložte do trouby předehřáté na 180 °C a pečte 25 minut. Hotové vytáhněte z trouby a nechte ještě zhruba 10 minut stát. Teprve potom podávejte.

Plněná focaccia

Suroviny na těsto: 470 g hladké mouky, 5 g sušeného droždí, 1 lžička cukru krupice, 1 lžička soli, 4 lžíce olivového oleje, 100 ml mléka

Na náplň: 150 g neapolská omáčka Otma, 1 cuketa, 100 g sýra, 100 g vypeckovaných oliv, 1 lžíce oleje

Postup: V dostatečně velké míse promíchejte mouku, droždí, sůl i cukr. Mléko nařeďte 230 ml vody a po dávkách přilévejte do těsta. Ihned zapracujte. Současně přidávejte po lžících olivový olej.

Až se všechny ingredience spojí, vyklopte těsto na pomoučněnou plochu a rukama pečlivě prohněťte. Pokud máte doma kuchyňského robota, teď přišla jeho chvíle usnadnit vám vaření.

Stěny mísy lehce potřete olivovým olejem a vraťte do ní těsto. Mísu zakryjte a nechte na teplém místě kynout. Zhruba za hodinu by těsto mělo zdvojnásobit svůj objem, v ten moment je připravené.

Zatímco těsto kyne, připravte si náplň – cuketu podélně nakrájejte na plátky a opečte na oleji. Můžete také ogrilovat. Nastrouhejte sýr, olivy nakrájejte na kolečka.

Vykynuté těsto vyklopte na pomoučněný vál a rozválejte na tloušťku 0,5 až 1 cm. Nakrájejte nožem na pruhy široké zhruba 5 cm. Dlouhé by měly být přibližně 30 cm.

Každý pruh naplňte podle chuti – potřete neapolskou omáčkou, posypejte sýrem, olivami a podobně. Zarolujte a vložte do zapékací formy vymazané olivovým olejem. My jsme použili kulatou formu o průměru 24 cm. Vešlo se do ní 8 naplněných ruliček těsta.

Naplněnou formu nechte ještě podruhé vykynout, tentokrát stačí 30 minut. Mezitím si nahřejte troubu na 180 °C. Focacciu pečte ve vyhřáté troubě 50 minut.

Těstovinový salát s pistáciemi

FOTO: Kalamáta Papadimitriou

Suroviny: 250 g těstovin farfalle, 1 malá cuketa, 1 červená paprika, 2 lžíce přepuštěného másla, 3 lžíce fíkového balzamikového krému Kalamáta Papadimitriou, hrst zelených oliv, 4 sušená rajčata, 100 g rukoly, 30 g parmezánu, hrst pistácií, sůl, pepř

Postup: Uvařte těstoviny podle návodu na obalu, propláchněte je a nechejte vychladnout. Na pánvi rozpusťte přepuštěné máslo a orestujte na něm na kostičky nakrájenou cuketu a na nudličky nakrájenou papriku. Když je zelenina orestovaná na skus, přidejte tři lžíce fíkového balzamikového krému, sůl a pepř podle chuti a nechejte ještě chvilku zredukovat. Odstavte z plotny a nechte vychladnout.

Nakrájejte si na plátky olivy, sušená rajčata na drobné kostičky. Parmezán si nastrouhejte na hobliny. K restované zelenině přidejte olivy, rajčata a smíchejte s těstovinami. Podávejte na talíři s rukolou, parmezánem a nasekanými pistáciemi.