Změnit styl života, co se týče správného a zdravého stravování, a zařadit do běžného režimu dostatek pohybu pro mnoho lidí představuje velký krok. Byť to na první pohled vypadá docela jednoduše, je třeba mít přehled, co a jak provádět, aby bylo dosaženo vysněné regulace váhy.

Stejně jako u doplňování pohybu je třeba vybrat cvičení, které bude vyhovovat ze zdravotního hlediska, ale i správnou náročnost a zátěž. Stejně důležité je věnovat pozornost i způsobu stravování.

Mnozí výživoví poradci se setkávají hlavně s jedním dotazem – Když chci hubnout, záleží jen na tom, co budu jíst? Nebo i kdy to budu jíst?

Správné načasování

Jakkoli je pestré složení stravy pro hubnutí důležité, musí jít ruku v ruce se správným načasováním, aby bylo dosaženo co nejlepšího efektu. Alespoň tak to tvrdí odbornice na sportovní výživu a nutriční specialistka Susan Kleinerová.

„Ano, kalorie jsou stále kalorie, ale čas, kdy je přijímáte, má nemalý vliv na metabolismus. S tím pak souvisí rozdíl, zda na váze ubíráte, nebo přibíráte,” uvedla Kleinerová pro Womens health magazine.

„Kontrola tělesné hmotnosti představuje náročný proces, do kterého se zapojují mozek, různé hormony a orgány, a samozřejmě i metabolické procesy. A pokud zjednodušeně nastane situace, že některá z tělesných částí zaznamená během dne malý přísun kalorií, bude to mít za následek zpomalení metabolismu a zvýšení chutě k jídlu. O to více se pak hubnutí znesnadní.”

Bez snídaně ani ránu

Nejdůležitější věcí, která se opakuje stále dokola, je nutnost snídat. Ale ne až se dostanete do práce, kde si dáte třeba jogurt. Snídat byste měli zhruba do hodiny po probuzení a měla by být opravdu bohatá. Jen tak rozjedete správně metabolismus a dáte tělu vědět, že nepotřebuje už od rána šetřit energií. Potřebný je také pitný režim.

Důležité pravidlo: Čím později budete snídat, tím déle bude trvat, než tělo začne spalovat kalorie.

„Vhodné také je, aby doba mezi jednotlivými jídly (snídaně - svačina - oběd - svačina - večeře) nepřesáhla více než tři hodiny. Pravidelným stravováním dosáhnete stabilní hladiny cukru v krvi, což udrží metabolismus v chodu,” vysvětlila Jacqui Justiceová, nutriční poradkyně a vedoucí společnosti Womens Healthy Hormones.

„Co se týče večerního stravování, mám zkušenost, že klienti, kteří večeří maximálně o půl osmé, mají lepší výsledky s úpravou hmotnosti a zároveň mají druhý den ráno více energie než pozdní noční jedlíci,” uvádí ze zkušeností Justiceová.

Lidský metabolismus se podle jejího vyjádření začíná zpomalovat zhruba kolem čtvrté hodiny odpoledne a nejnižších hodnot dosahuje, když spíte.

Univerzální rada 

Ačkoli vám nikdo neřekne přesný časový termín, ve kterou konkrétní denní hodinu vám konzumace daného jídla zaručí nejsnazší hubnutí, existuje i tak jedna univerzální rada.

Největší a nejtěžší jídla je vhodné konzumovat dříve během dne a lehčí ve večerních hodinách. Pokud se pak naučíte pravidelně a bohatě snídat, po zbytek dne bude stravování už mnohem jednodušší a nebudete mít takové tendence se přejídat. A i hubnutí by mělo být jednodušší.

O konkrétním správném a vyváženém složení jídel je pak vhodné se poradit s odborníky, vlastní výběr potravin nemusí být vždy ten správný.