Bezesné a probdělé noci trápily už mnohé naše předchůdce, nejde tedy o vynález moderní doby. I když ta jejich výskytu více než nahrává. Místo, abychom se před uložením ke spánku dostali do pohody, často ještě narychlo (někdy i v posteli) řešíme e-maily, rozčilujeme se u zpráv nebo doháníme jiné resty. Není se pak čemu divit, že natolik nabuzený a vystresovaný organismus nedokáže jen tak lusknutím prstů vypnout. Výsledkem je pak již ono zmíněné "čučení" do stropu.

Při troše snahy se ale můžeme správným rozložením činností během dne k poklidnému spánku, a hlavně usínání, docela jednoduše dopracovat.

Během dne 

Máte-li kdykoli během dne možnost, zacvičte si. Odborník Chris Kline, který studuje vliv cvičení na kvalitu spánku, doporučuje absolvovat během týdne minimálně 150 cvičebních minut. I polovina z toho už ale podle něj zlepšuje kvalitu usínání a následného spánku, a to především u žen, u kterých navíc reguluje i tělesnou teplotu a snižuje výskyt deprese.

Ačkoli se to někomu nemusí zdát, nejlepší cvičení pro kvalitní spánek je prý v podvečer, uvádí server Health.com.

Dvě hodiny před...

Kromě toho, že bychom měli zvolnit celkové pracovní tempo, záleží také na tom, jak silné osvětlení nás obklopuje. Budete-li mít všude rozsvíceno, nebo budete sedět pod ostrými zářivkami, příliš svůj organismus do klidu nedáte. Odborníci doporučují užívat k večeru tlumenější osvětlení a nenechávat zbytečně svítit, kde to není potřeba.

Hodinu před ulehnutím 

Nejlepší je, když hodinu před ulehnutím do postele přestanete sledovat televizi. I kdybyste sledovali pohádku, televize na vás vysílá mnoho jiných "rušivých" vlivů, kromě samotného programu, který udržuje mozek ve stálé bdělosti.

Pokud se nechcete vzdát svého oblíbeného programu, zkuste si alespoň trošku ztlumit jas na obrazovce či tabletu.

Půlhodina před spaním

Relaxujte, chcete-li, můžete si přečíst nějaký krátký článek případně vzít k ruce knihu, ale dejte pozor na to, co budete číst. Vtáhne-li vás obsah knihy ihned do děje (ať už v dobrém nebo zlém), místo relaxace své tělo nabudíte a o to déle vám pak bude trvat usnout.

Rozhodně v této časové fázi před spaním neřešte žádné resty z práce, e-maily, případně úkoly do školy.