1. Nevynechávejte snídani

Když spíte, nejíte a váš metabolismus se zpomaluje. Takže jakmile vstanete z postele, snadno jej nastartujete například pětiminutovým skákáním přes švihadlo, při němž se zvýší srdeční frekvence. Co nejdříve si pak dopřejte dobrou snídani, která obsahuje bílkoviny.

2. Pravidelně svačte

Dejte vašemu tělu vědět, že není v režimu hladovění a nemusí si šetřit energii v podobě ukládání tuku. Poskytněte mu pravidelně zdravé malé občerstvení. Pokud něco slupnete každé čtyři hodiny, pomůže vám to udržet či zvýšit rychlost metabolismu. Vaše tělo spotřebuje na trávení potravy klidně tolik energie, kolik jí z malého zdravého občerstvení přijme.

Zapojení činek do cvičebního programu pomáhá růstu svalové hmoty.

Zapojení činek do cvičebního programu pomáhá růstu svalové hmoty.

FOTO: fotobanka Profimedia

3. Zvyšte svalovou hmotu

Zvyšování síly pomáhá budovat svaly, které vyžadují více kilojoulů k udržení. Tak se zvyšuje takzvaný klidový energetický výdej. Znamená to, že zatímco spíte, vaše svaly pořád pomáhají převádět tuky na energii.

4. Posilujte s činkami

Zahrnutí činek do vašeho cvičebního plánu pomáhá budovat svalovou hmotu. Nemusíte se bát, že budete vypadat jako Rambo. Stačí se v posilovně zeptat odborníka, jakou váhu a v kolika opakováních bystě měli zvedat tak, aby to vyhovovalo vašemu tělu. Svalovou hmotu ale obvykle zvyšuje nejvíce méně početné posilování s těžší vahou.

5. Myslete na proteiny

Chcete-li si zachovat svalovou tkáň, ujistěte se, že je jídlo bílkovinného základu. Vaše tělo totiž energii na trávení bílkovin přednostně získává z tuků. Pozor ale na velikost porcí. Například kolem 30 g kešu (polovina dlaně), představuje asi 24 g bílkovin, což je dost pro zdravou svačinu.

6. Jezte více polévek

Polévka může být výtečným jídlem či svačinkou, pokud její konzistenci tvoří převážně voda. Takové polévky pomáhají urychlit metabolismus a také zasytí více, než se zdá.

Kuřecí vývar s kapkou whisky.

FOTO: František Petrák, Právo

7. Zkuste i anaerobní cvičení

I když je velmi důležité zahrnout do pravidelného cvičebního plánu aerobní cvičení, anaerobní aktivity jsou také velmi prospěšné. Zrychlují metabolismus, protože pomáhají zvýšit svalovou hmotu. Sporty jako horolezectví, nohejbal, tenis či kung-fu vyžadují krátké výbuchy energie, což dovoluje svalům, aby se obnovily a v důsledku toho pak začaly růst.

8. Udržujte hormonální rovnováhu

Štítná žláza je zodpovědná za stimulaci vašeho bazálního metabolismu tím, že produkuje hormon tyroxin, který určuje, jak rychle tělo používá a spaluje energii z tukových zásob. Aby mohla štítná žláza syntetizovat dost tyroxinu, potřebuje minerál jód, který obsahuje hlavně maso mořských ryb.

Tako jawarara-ni podle Hidenika Naitó

FOTO: Vladimír Plesník, Právo

Pokud nejíte maso, nebo vám ryby nechutnají, získejte jód jinak. Například si dejte sushi obsahující mořské řasy kombu a nori. Nebo si sežeňte prášek z mořských řas a smíchejte jej třeba s bylinkovou solí.

9. Dodejte tělu selen

Spolu s jódem je pro produkci hormonů štítné žlázy a látkovou výměnu důležitý také selen. Mezi potraviny bohaté na tento minerál patří ústřice, losos, sezamová semínka a para ořechy.

10. Nalezněte energetickou rovnováhu a vnitřní sílu

Jóga, tai chi, Pilates a jednoduchý strečink mohou také pomoci zlepšit funkci štítné žlázy. Tyto druhy cvičení pomáhají zvýšit tok energie a uvolňují chronické napětí, které může negativně ovlivnit hormonální produkci.

11. Rozehřejte se

Tělesná teplota je rovněž klíčovým faktorem zvyšování metabolismu. Když si tělo vytváří teplo (termogeneze), spálí více kilojoulů na udržení teploty, pocením atd. Teplotu můžete zvýšit cvičením, ale také konzumací horkých kořeněných jídel. Přidejte si do jídla chilli nebo kajenský pepř a váš metabolismus poběží na plné obrátky.

 12. Ochlaďte se

Metabolismus můžete paradoxně nastartovat i tím, že nebudete trávit čas v teplých místnostech. Tělo tak bude muset využít svalový třes na to, aby se zahřálo, čímž spotřebuje energii. Pokud si chcete vylepšit svůj klidový energetický výdej, snažte se vydržet v noci v chladnu, nenavlíkat se do postele, a nespílejte partnerovi, když z vás stáhne peřinu.

13. Pijte více vody

Toto občerstvení s hodnotou 0 kJ může zvýšit rychlost metabolismu až o 30 procent. Nutí totiž tělo používat více kilojoulů, aby vodu ohřálo a ta byla vhodná pro vstřebávání. Voda také obsahuje stopové prvky, jako je sodík, draslík a chloridy, které jsou nezbytné pro tělesný metabolismus.

14. Pijte zelený čaj

O zeleném čaji se zjistilo, že obsahuje látky, které v kombinaci s jeho obsahem kofeinu dávají tělu termogenní účinek, jenž pomocí oxidace mění tuky na energii. Kofein samotný také stimuluje srdeční frekvenci a metabolismus, studie ale prokázaly, že k oxidaci tuků nedochází u osob s nadváhou.

Dovolená nás učiní šťastnými na dobu až dvou měsíců po návratu. Musí být ale velmi relaxační.

FOTO: fotobanka Profimedia

15. Zvyšte svou vitalitu

Ženšenový kořen je tradiční bylinný lék na podporu trávení a krevní oběh, jenž celkově obnovuje vitalitu. Jedná se o osvědčený adaptogen (zvyšuje schopnost těla tolerovat stres a zlepšit náladu), který se může stát vaší tajnou zbraní k získání aktivity, nárůstu energie a zlepšení fyzické výkonnosti.