Léto s grilováním, návštěvami známých nebo ježděním na chalupu nepřeje moc pravidelnému dodržování racionálního jídelníčku, které nebývá ze začátku snadné. Je však nutné proto, aby si člověk zažil nové stravovací návyky.

„Pokud ženy začnou hubnout někdy v dubnu, případně v květnu, tak se v létě snadno dostanou do zbytečné krize,“ říká na základě svých zkušeností nutriční terapeutka Kornelie Holá, DiS. (diplomovaná specialistka) z Prahy.

Úplnou katastrofou pro dodržování správného jídelníčku bývá například dovolená v hotelu, kde si rodina zaplatí all inclusive. I jinak velmi odhodlané povahy změknou pod náporem švédských stolů a nejrůznějších dobrot. O průběžném přísunu alkoholu bez omezení ani nemluvě. U žen to často znamená alkohol typu martini nebo sladkých likérů, které jsou doslova kalorickými bombami.

Nejhorší nepřítel

„Největší zabiják diet je stereotyp,“ říká nutriční terapeutka. „Proto se snažím sestavit klientům jídelníček, který bude dostatečně pestrý, aby je těšil a zároveň jim pomohl se vyhnout největším kalorickým bombám.“

Překvapivě mnoho lidí jí dost stereotypně. Nebo v jejich jídle převažují živiny určitých skupin, což není dobré pro shazování kil. Hodně se jich například vyhýbá při hubnutí cukrům a vůbec sacharidům. Když ale nebudou v jejich stravě rozumně zastoupené, mohou se pak cítit například unavení, nevýkonní a zbytečně upadat do špatných nálad.
Snadno pak sáhnou po čokoládovém dopingu nebo přestanou doporučený režim dodržovat. Mívají i zbytečný pocit selhání a frustrace.

Jak si správně zahřešit

„Také je důležité, aby věděli, že si mohou zahřešit,“ říká Kornelie Holá. „Třeba si dát milované vepřové s knedlíkem a se zelím. Musí však zároveň vědět, jak zvýšený přísun kalorií kompenzovat v průběhu jednoho nebo dalšího dne.“

V žádném případě by nový jídelníček neměl stresovat a vyvolávat pocit, že dieta musí být utrpení. Co nejpestřejší skladba stravy a vyhýbání se stereotypům je jedna z cest, jak toho dosáhnout. „Nešiďte se,“ říká odbornice klientům. „To je nejhorší, co můžete udělat pro dietu i pro sebe.“

Každý člověk je originál

Za hodně podstatný považuje také individuální přístup. Jedním z nejčastěji doporučovaných kroků, jak začít přirozeně hubnout, je rozdělení potravy do pěti dávek, které budeme jíst pravidelně. Nejlépe v tu samou dobu, abychom se vyhnuli záludným pocitům hladu.

„Někomu ale stačí, když jí třikrát denně,“ říká. „V pořádku, pokud ho netrápí záchvaty hladu a hubne, může klidně jíst i v tomto rytmu. Důležité je, aby se v novém stravovacím režimu dobře cítil. Jen tak má šanci, že ho bude dodržovat trvale.“

Stanovte si reálný cíl

„Velice podstatné je také to, aby si lidé měli stanovit realistický cíl,“ vysvětluje Kornelie Holá. „Pro začátek třeba jen pět kilo. Snáz ho dosáhnou a pak mají ze svého úspěchu radost. Působí na ně jako další motivace. Když si stanoví nereálných 15 či 20 kilogramů, může to snadno fungovat opačně. Příliš vzdálený cíl unavuje a deprimuje.“

Hodně lidí prý také překvapí, že není ani tak důležitý počet shozených kil, jako úbytek centimetrů. Při rozumném hubnutí, kdy dodržují nejen správný jídelníček, ale také se věnují nějakému cvičení nebo aktivnímu pohybu, začnou tuk do určité míry nahrazovat svaly.

Tento příznivý jev se však nemusí projevit na váze. Ta může zůstat stejná nebo klesnout jen málo. Určitě se však projeví na štíhlejším pasu. Více svalů navíc obvykle znamená vyšší bazální metabolismus, který nám pak začne pomáhat v tom, abychom spalovali více kalorií.

Odborníci zvyšují vaši šanci na úspěch

Pokud ženy vzdaly svůj pokus zhubnout v létě nebo před ním, mají teď, v září, větší vyhlídky na úspěch. Znamená to ale, že se vyhnou dalším chybám: nebudou shazovat kila podle rad kamarádky, ženského časopisu nebo populární knížky, ale za pomoci odborníků, případně v dobře vedených kurzech hubnutí.

Hubnutí skrývá spoustu nástrah.

FOTO: fotobanka Profimedia

Nejen výběr rozumného termínu, i volba vhodných metod zvyšuje jejich šanci na shození nadbytečných kil a udržení této váhy. Není to tak snadné, jak se řadě z nás zdá. Hubnutí totiž skrývá spoustu nástrah.

Pod odborným vedením si ušetříme zklamání. Stejně jako šok, který pro náš organismus znamená nesmyslné hladovění, ztrátu několika kil a opětovné ztloustnutí, na jehož konci vážíme víc než v okamžiku, kdy jsme začali hubnout. Odborníci tomu říkají jo-jo efekt. Působí depresivně, ale hlavně komplikuje další pokusy o zhubnutí. To nám pak jde hůř. Vystresovaný organismus si neúspěšný pokus pamatuje a vzdává se přebytečného tuku méně ochotně.