Doporučuje dávat pozor už při nákupu potravin. „Při větším nákupu nakupujte potraviny jako poslední a přepravujte je tak, aby bylo odděleno zejména syrové maso a drůbež od ostatních potravin,“ říká doktor Vít.

Je vhodné vložit je do sáčků nebo samostatných nepropustných tašek. Jinak hrozí riziko tzv. křížové kontaminace. Nevhodné je nechávat vozidlo s potravinami na slunci, kdy teplota ve vozidle často dosahuje vysokých hodnot a může dojít ke znehodnocení především chlazených a mrazených potravin, a to přemnožením mikroorganismů schopných vyvolat i onemocnění člověka.

Porota hodnotila i úroveň servírování, takhle to zvládl mistrovský tým.Zmrazené maso bychom měli rozmrazovat v chladničce nebo v proudu studené vody či v mikrovlnné troubě a po rozmrazení je ihned grilovat.foto: Globus Grilmania 2007

Zmrazené maso bychom měli rozmrazovat v chladničce nebo v proudu studené vody či v mikrovlnné troubě a po rozmrazení je ihned grilovat. Zcela nevhodné je podle Víta rozmrazování masa při pokojové teplotě. „Tím se vytvářejí ideální podmínky pro přemnožení mikroorganismů,“ informuje Vít.

Marináda

Maso zpravidla nakládáme do různých omáček a marinád. „Pokud marinádu používáme opakovaně, je lepší ji převařit. Maso s marinádou by mělo být uloženo v chladničce a vyjmuto až těsně před grilováním,“ doporučuje Vít.

Nejdůležitější pro správné grilování je pořádné propečení masa, a to i v jeho středu. To znamená dosáhnout minimálně 70 stupňů Celsia v celém objemu připravovaného pokrmu.

Jen tak jsou mikroorganismy bezpečně usmrceny. V případě nedopečeného masa mohou vyvolat onemocnění člověka, většinou průjem.

Pestrá zeleninová hnízdečka s mozarelouPestrá zeleninová hnízdečka s mozareloufoto: Novinky/Meggle

A jak poznáme, že je maso uvnitř dobře propečené? „Po rozkrojení nesmí být střed polosyrový, nesmí z něj vytékat růžová tekutina, která může obsahovat nebezpečné mikroorganismy,“ říká dr. Vít.

Často se diskutuje, zda je grilování vůbec zdravé a zda při něm nevznikají karcinogenní látky v mase. „Toho se bát nemusíme. Grilování je v Česku většinou sezónní záležitostí a správně grilované maso pouze občasným zpestřením jídelníčku. A v takovém případě zdravotní riziko nehrozí,“ říká doktor Vít.

Přesto spálené okraje masa je lepší odstranit a nejíst. Někomu možná spálené chutná, Pro někoho mohou být sice chuťově velmi zajímavé, ale z hlediska zdraví člověka je tomu přesně naopak.

Také není dobré, když tuk z masa kape přímo na žhavé uhlí. Lepší je používat odkapávací misky.

Lepší pivo než voda

Ke grilovanému masu si každý dá k pití to, co mu vyhovuje, ale lékaři spíše doporučují pivo než vodu, a to proto, že organismus se tak s mastnotou lépe vypořádá.

Nezapomínejme také, že grilovat nemusíme jen maso, kuřata či ryby, ale i zeleninu, například cuketu, rajská jablíčka, papriky, brambory, ale také chleba a některé druhy ovoce, hlavně jablka.