Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Jak se vymanit ze zármutku spjatého se současným stavem

Uplynulý rok byl pro řadu lidí bez nadsázky ten nejhorší, který ve svém životě zažili. Jmenovatel mnohých potíží je přitom více než jasný – koronavirus. Už jen omezení kvůli jeho šíření působí mnoha lidem potíže, vyvolávají obavy a zármutek. Když se k tomu přidá ještě ztráta zaměstnání, nebo dokonce blízkého člověka, je vše ještě horší. Jak se z toho dostat a naučit se znovu radovat ze života?

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Jak se vymanit ze zármutku spjatého se současným stavem

Lidé truchlí z mnoha důvodů. Pandemie a její přímé dopady na životy řady z nás jsou jedním z nich. Nejdůležitějším nástrojem v takových situacích je znalost toho, jak se v takových situacích zachovat a jak jimi projít (nesnažit se je obcházet), aby se člověk mohl posunout kupředu.

1. Truchlete svým vlastním způsobem

Jakákoli těžká situace dopadá na každého jedince jinak. Zatímco někomu pomáhá se ze smutku opakovaně vyplakat, někdo jiný nachází úlevu například v novém koníčku či pomoci jiným.

Je třeba si uvědomit, že neexistuje správný či špatný způsob, jak se s danou potíží vyrovnat. Vhodný je každý, díky kterému nebudete držet svou bolest a emoce pod pokličkou, ale dovolíte jim postupně plynout.

2. Najděte si nějakou životní radost 

Pro řadu lidí je bolest spojená s nějakou ztrátou natolik nesnesitelná, že se ji snaží jakýmikoli způsoby tzv. otupit. Třeba prášky, alkoholem, nebo třeba i vyhýbáním se jakékoli aktivitě. Jenže to celou situaci nejen zhorší, ale rovněž i prodlouží cestu „ven”.

Abyste se skutečně „uzdravili”, je třeba si bolestí projít, abyste se nakonec dostali na druhou, lepší stranu, uvádí na svém blogu trenérka osobního rozvoje Hilary DeCesareová.

Je ale rozdíl projít si bolestí, nebo se v ní utápět. Nechte negativní pocity plynout, ale nenechte je ovládnout váš život. Zkuste si pomalu znovu najít nějakou životní „radost”, díky které se vám postupem času bude dařit vyrovnávat negativní pocity těmi více příjemnými.

3. Jděte ven a cvičte 

Byť se to může v dané situaci zdát jako nesmysl, v nejtěžších chvílích může se zármutkem a špatnou náladou pomoci i pohyb na čerstvém vzduchu.

I pouhé procházky lesem, v horách, ale třeba i v parku kousek od vašeho bydliště dokážou podle odborníků zázraky. Navíc i postupná změna prostředí, ve kterém se běžně nacházíte (domov), bude pomalu, ale jistě měnit i vaše rozpoložení.

4. Procvičujte skutečnou vděčnost

Truchlení kvůli jakékoli ztrátě může být jako na houpačce. Umíte sice ocenit to, co máte a z čeho můžete mít radost a snažíte se ze smutku dostat, stejně tak rychle ale najednou můžete uvažovat o tom, jak je daná ztráta bolestná a že se z ní nejspíš nikdy nedostanete.

I to je podle odborníků zcela normální. A i z tohoto stavu je ovšem východisko. Stačí se naučit být za něco opravdu vděčný. Síla vděku je v lidském životě mnohem silnější než pesimismus a nespokojenost. Je ale třeba být ve svých pocitech skutečně „otevřený a reálný”.

Zaměřte se na něco skutečně pozitivního ve vašem životě a připomínejte si, jak je to pro vás důležité a že vám to přináší radost. Postupem času tyto chvilky začnou převažovat nad zármutkem, což je nejlepší cesta k uzdravení.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků