Hlavní obsah
Vyrovnat se s rozchodem trvá každému jedinci jinak dlouho. Foto: Profimedia.cz

Fáze rozchodu, kterými člověk prochází a musí se s nimi vypořádat

Společná karanténa, práce z domova nebo stereotyp. Doba koronavirová vztahům příliš nepřeje. Ba naopak, vystavuje je mnohým zátěžovým zkouškám. Není proto divu, že si spousta párů uvědomí, že jejich společná cesta nikam nevede. Jakými fázemi si člověk projde, než se s rozchodem vypořádá?

Vyrovnat se s rozchodem trvá každému jedinci jinak dlouho. Foto: Profimedia.cz
Fáze rozchodu, kterými člověk prochází a musí se s nimi vypořádat

1. Ambivalence

Měli bychom se rozejít, nebo spolu zůstat? Opravdu ho už nemiluji, i když je v mnoha ohledech tak skvělý?

„Ve fázi ambivalence každý jedinec zvažuje pozitivní i negativní stránku vztahu, ale není si jistý, která převažuje,“ říká terapeut Ned Presnall a dodává, že tato fáze je poznamenaná také „dobrými“ a „špatnými“ dny.

Promluvte si se svými přáteli či rodinou a sdělte jim pocity ohledně vašeho vztahu. Uvidíte, že vám pomohou zhodnotit vaši situaci z jiného úhlu pohledu, který může být užitečný.

2. Chcete to vrátit

Udělali jste to. Rozešli jste se s partnerem a náhle si uvědomujete, že single život není tak skvělý, jak jste si mysleli a že váš minulý vztah vlastně vůbec nebyl tak špatný. Následuje lítost a pocit viny.

„Je v pořádku smýšlet o svém minulém vztahu pozitivně, vyhnete se tak hněvu a vzteku. Je ale důležité uvědomit si i to, co na něm bylo špatně, abyste si ho příliš neidealizovali,“ říká terapeutka Nicole Arztová pro Women's Health.

Připomeňte si proto chvíle, kdy se k vám partner choval neuctivě, kdy dal přednost ostatním lidem před vámi, nebo chvíle, kdy jste měli pocit, že pořád proti něčemu bojujete. Uvidíte, že se na vztah budete dívat mnohem realističtěji, a ne přes růžové brýle.

3. Snažíte se pochopit, co se stalo

„Lidé mají tendenci analyzovat, co se stalo, kde byl problém a co způsobilo, že jsme se s partnerem rozešli. Jsme přímo posedlí drobnými detaily, které by mohly cokoliv znamenat,“ říká terapeutka Beverley Andreová.

Pokud se nacházíte v této fázi, zkuste se spojit s bývalým partnerem a rozebrat jednotlivé otázky, které vás trápí. Uvidíte, že pokud dostanete odpovědi, dosáhnete vnitřního klidu.

4. Necitlivost

Ne každý tuto fázi prožívá. Vyznačuje se nezájmem o okolní svět, citovým otupěním a popíráním reality. Tato fáze může trvat několik hodin, ale také několik týdnů. Každý jedinec se s rozchodem vyrovnává jinak dlouho, je ale důležité tento stav prolomit.

Vypusťte proto své emoce na povrch. Promluvte si s milovanou osobou, pište si deník, plakejte, nebo se vztekejte. Uvidíte, že pokud své pocity vypustíte na povrch, uleví se vám a rychleji se s rozchodem vyrovnáte.

5. Smutek

Rozchod může připomínat ztrátu milované osoby. Navíc, pokud ztratíte někoho, koho milujete, přijdete také o společné sny a budoucnost. Za svůj smutek se proto nestyďte a nepodceňujte ho. Důležité je ale vyhnout se přílišné sebelítosti, která nevede k žádnému posunu.

Opřete se proto o svoji podpůrnou síť a uvědomte si, že rozchodem váš život nekončí, ale začíná.

6. Popírání

Fáze popírání nastává v bodě, kdy se vám nedaří pochopit, že váš vztah skončil. „Jedná se o běžný obranný mechanismus, který pomáhá tlumit intenzitu situace,“ říká Andreová.

Pokud ale dlouhodobě uváznete v popírací fázi, budete se držet falešné naděje a nebude se vám dařit pohnout kupředu. Snaže se se svojí situací vypořádat pomocí prospěšných činností, jako je péče o sebe, cvičení či učení se novým dovednostem. V žádném případě smutek neutápějte v alkoholu či jiných návykových látkách.

7. Změna identity

Sociální sítě nám často komplikují možnost posunout se dál. Pokud vás trápí nové fotky bývalého přítele nebo to, s kým se vídá, dopřejte si digitální detox.

Odstraňte ze svých sítí společné fotografie. Vymažte si jeho kontakt a zkuste sítě na nějakou dobu nepoužívat. Uvidíte, že se vám výrazně uleví. Novou fázi vašeho života můžete navíc podpořit novým profilovým obrázkem, pokud cítíte, že vám to pomůže se posunout dál.

8. Srovnávání

Pokud začnete znovu randit, je velmi pravděpodobné, že u vás dojde k fázi, kdy budete každý svůj nový objev srovnávat se svým bývalým partnerem. „Váš bývalý byl nedílnou součástí vašeho života - dává smysl, že ho použijete jako barometr pro váš další vztah,” říká Andreová.

Abyste se osvobodila, uvědomte si, že toto chování je zcela normální. Poté zkuste vysledovat, kdy a v jakých situacích porovnáváte nový milostný objev se svým bývalým, abyste zjistila, proč to děláte.

Je důležité si uvědomit, že váš budoucí partner nejspíš nebude mít stejné pozitivní a negativní vlastnosti jako váš bývalý. To ale neznamená, že je o něco horší.

9. Krok vpřed

Pokud máte všechny tyto kroky za sebou, gratulujeme. Zvládli jste to. Samozřejmě to ale neznamená, že nenastanou chvíle, kdy vám daný člověk nebude chybět. Bude. To je ale dobře. Znamená to, že jste spolu prožili hezké chvíle, které stály za to. Zároveň ale tyto chvíle patří minulosti a je na čase upřít veškerou svoji energii do nové, zářící budoucnosti!

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků