Hlavní obsah

Zpátky k tužce aneb Proč je pro děti důležité psát rukou

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Že v době počítačů a chytrých telefonů v práci i doma málo píšeme rukou, nepřekvapuje. Svět dospělých je ale něco jiného než vývoj a růst dítěte a jeho schopností. A tady bijí odborníci na poplach. Zaznamenávání více či méně důležitých věcí perem nebo tužkou totiž rapidně klesá zvláště u mladé generace. Děti umějí ovládat tablety dřív, než začnou psát na papír. Ruční psaní má přitom v našem vývoji obrovský význam.

Foto: Profimedia.cz

Nedávná studie potvrzuje, že ruční psaní je skvělé cvičení pro trénink paměti.

Článek

Pediatři v západním světě varují, že pro dnešní děti je těžké držet správně tužku a pero – svaly v ruce a prstech jim ochabují nebo se vůbec neposilují právě kvůli značnému používání moderních technologií.

„Děti nenastupují do školy se stejnou silou v ruce, jakou měli jejich předchůdci před deseti lety,“ říká Sally Payneová, specialistka na pediatrii z instituce Heart of England NHS Foundation.

Pozor na tvrdou ruku

Jednoduše řečeno, předškolákům chybí pořádný trénink. No jen si vzpomeňte na stohy pokreslených či prostě počmáraných papírů z vašeho raného dětství – ruka se tužila a dětská fantazie pracovala.

Rodiče „jen“ dodávali papír, pastelky, případně občas dítěti ukázali, jak se co kreslí, a nadšeně hádali, co že to jejich potomek úžasného namaloval. Ruku v ruce s kreslením šly i první pokusy napsat písmena...

Mozek se učí lépe z papíru než z počítačového zdroje

Zdraví

Dnes ovšem podle odbornice ručky nepracují tak, jak mají, prostě proto, že je mnohdy snazší děti zabavit tabletem... „Ve škole dostanou tužky, ale neumějí je držet, protože nemají základní dovednosti. Na to, abyste byli schopni vzít tužku a začít ji používat, musíte umět dobře používat svaly ve vašich prstech.“

Zdaleka přitom nejde „jen“ o nedokonalé ruční psaní – to by se týkalo poněkud úzce především grafomotoriky, tedy schopnosti používat pomůcky, jako jsou tužka či pastelky.

Problém je daleko komplexnější, protože zasahuje do rozvoje jemné motoriky prstů a rukou. Její nedostatky se u dětí projevují tak, že nejsou schopné uchopit nejrůznější předměty, kromě psaní a kreslení mívají potíže například při oblékání.

Také se tomu říká „tvrdá ruka“. Ta dětem komplikuje všemožné činnosti a může přispět k tomu, že se začnou určitým aktivitám vyhýbat. Zapnout si knoflíky či zavázat tkaničku pak opravdu může být problém, nehledě na nejrůznější hry, stavebnice či ruční práce, které bez hbitých, silných, ale i jemných a přesných prstíků dítě nezvládne.

Obraz světa

Ruční psaní rozhodně není samoúčelné ani z dalších důvodů. „Také napomáhá vývoji svalů, které používáme při sezení v lavici. Pomáhá zvýšení fyzické koordinace, rytmu, vytrvalosti a správnému držení těla. I žáci druhého stupně jsou ohroženi tím, že později nebudou vědět, jak správně sedět a psát,“ vysvětluje Angela Webbová, psycholožka a předsedající z britské National Handwriting Association.

Foto: Profimedia.cz

Abyste byli schopni vzít tužku a začít ji používat, musíte umět dobře používat svaly ve vašich prstech.

A nejen to. Podle Rose Wilsona, zakladatele vzdělávací společnosti Andrell Education’s, napomáhá používání tužky, pastelek i pera k vytváření mentálního obrazu světa mnohem lépe než moderní technologie.

„Proto vychovatelé a učitelé nabádají malé děti, aby kreslily třeba do písku nebo kamkoli jinam. Díky tomu se už v útlém věku učení usazuje. Nikdy opravdu nevíš, co je písmeno A, pokud ho fyzicky nenapíšeš.“

Skončit s výukou matematiky už v 16 letech může mít nepříznivý vliv na vývoj mozku

Zdraví

Paměť sílí a mysl se tříbí

A jaké další výhody používání tužky a pera uvádějí odborníci?

  • Žádné rozptylování. Žijeme ve světě, kde jsou naše práce i náš volný čas neustále něčím přerušovány. Blikají či vyzvánějí na nás upozornění z různých aplikací a sociálních médií, takže když sedíme před počítačem a snažíme se dokončit úkol, rozptylování je ještě silnější. Ať už dokončujete odstavec eseje, nebo měsíční zprávu pro šéfa, není nic snazšího než v některém momentu otevřít další okno na obrazovce a mrknout „na vteřinku“ třeba na Facebook – a ejhle, najednou si uvědomíte, že sjíždíte osmé youtubové video a hodina vašeho drahocenného času je pryč... Dětská schopnost koncentrace navíc bývá menší než u dospělých. Pokud ovšem píšeme či kreslíme na papír, je o něco těžší sklouznout myslí někam jinam. Samozřejmě počítač je někde kousek vedle, ale neláká nás tak silně. A bez odvádění pozornosti mají děti lepší šanci zapamatovat si potřebné informace rychleji – takže už žádné špatné známky kvůli sociálním médiím!
  • Kreativitě se meze nekladou. Off-line prostředí není prospěšné jen kvůli tomu, že méně svádí k prokrastinaci a nesoustředěnosti. Mimo připojení jsme logicky tak trochu odtrženi od okolního světa. Naše fantazie se daleko lépe zapojí a rozproudí a myšlenky mohou volně plynout. Mimochodem, celá řada uznávaných tvůrců nedá na své poznámkové bloky dopustit. Například režisér Quentin Tarantino říká, že psaní perem jeho kreativnímu procesu velice napomáhá.
  • Lepší schopnost učení a pochopení látky. Když děti něco čtou, pochopí to. Když si to napíší, zapamatují si to. Například ze studie z roku 2012, jež zkoumá části dětského mozku, které mají na starosti proces učení, vyplývá, že tyto části jsou velice aktivní, pokud děti používají tužku a papír. Mozek si díky kombinaci jemných pohybů prstů ruky a soustředění například lépe pamatuje tvar písmen a podobně. Jako by si vrýval informace do paměti. Při mechanickém ťukání do klávesnice se to neděje. Psát perem tedy v zásadě pomáhá lépe rozumět danému konceptu a posilovat paměť.
  • Pomoc dyslektikům. Pro děti s touto poruchou učení je těžké seřadit písmena ve správném pořadí. Odborníci doporučují ruční psaní jako jednu z metod, jak nevýhodu překonat – v tzv. psacím písmu jsou totiž, na rozdíl od tiskacího, jednotlivá písmena spojená. Pokud dítě s dyslexií vidí slova napsaná vcelku, lépe si je zapamatuje.
  • Pero neopravuje chyby. Papír na rozdíl od tabletu či chytrého telefonu opravdu nekontroluje, zda jsme vynechali čárku, zapomněli napsat háček, či si spletli s a z. Dětem samozřejmě na začátku zabere proces učení pravopisu spoustu času, ale až se ho naučí, budou daleko produktivnější, jistější v komunikaci, získají povědomí o jazyku a jeho systému. Tím si například usnadní cestu k porozumění složitějším textům, samy se budou lépe vyjadřovat atd.
  • Žádné zkratky. Při psaní e-mailů i zpráv nám technologie mnohé usnadňuje. Děti slova nahrazují smajlíky. Používají se různé zkratky převzaté z angličtiny, jako OMG a ASAP. Pár písmen, která nahradí několik slov. To samo o sobě také negativně ovlivní komunikační schopnosti dětí a schopnost formulovat věty a souvětí.

Chce to najít kompromis

Je jasné, že bez počítačů už to v naší společnosti asi nepůjde. Přesto mají své limity. I dospělí v zaměstnání, kde je dnes používání elektronických zařízení standardní, někdy dávají přednost tužce a papíru, i když se může zdát, že mít jen mobil a v něm diář a poznámkový blok je daleko pohodlnější.

V jednom experimentu například dostali delegáti jisté konference při setkání v menším kruhu na výběr mezi poznámkovým blokem a laptopem.

„Se zájmem zaznamenali, že všichni u stolu si vybrali psaní pery, ne na laptopech. Jeden z důvodů může být i to, že psaní hraje v našich životech i sociální roli,“ myslí si Dominic Wyse, profesor základního vzdělávání. „Mít laptop v těchto situacích by bylo nezdvořilé a bylo by těžší se sociálně zapojovat.“

Jak naučit děti rozumně zacházet s penězi

Děti

Intenzivní kontakty tzv. tváří v tvář jsou podstatné i pro děti. Počítače pro ně mají samozřejmě řadu výhod a schopnost pracovat s nimi je velice důležitá. „Nedá se popírat, že technologie změnily svět, ve kterém dnešní děti vyrůstají,“ říká Karin Bishopová, asistující ředitelka v Royal College of Occupational Therapists.

Je ovšem třeba hledat tu správnou míru v jejich využívání, ostatně jako u všeho. „I když mají mnoho pozitivních aspektů, narůstá množství důkazů, které ukazují na negativní vliv, který dětem přináší stále více sedavý životní styl a sociální interakce přes internet,“ uzavírá odbornice.

Psaní tužkou jako relaxační technika

Mnoho dospělých se k ručnímu psaní vrací, aby meditovali.

  • Vlna popularity omalovánek pro dospělé už pominula a pastelky nahradila obyčejná tužka. Někteří prostě píší symboly, například i z jiných písem.
  • Nebo používají techniku automatického psaní či kreslení, kdy nejde ani o deník, ani o uměleckou tvorbu. Člověk se jen poddá svému podvědomí a zapisuje jakoukoliv myšlenku, která ho v daný okamžik napadne, případně nechá ruku, aby takzvaně kreslila sama. Tato technika může příjemně uvolňovat a zbavovat stresu.
  • Ale i klasické ruční psaní deníku může být pro mnohé dobrou terapií.

Pero do ruky i dospělým

Studenti a všichni, kteří mají zájem na zlepšování svého života, by teď měli zbystřit.

„Kdyby mě někdo vzbudil o půlnoci a zeptal se mě, jakou věc považuju za nejužitečnější vynález lidstva, bez váhání bych odpověděl: tužka a papír!" říká Jiří Kryštof Jarmar ze společnosti Code of Life s tím, že tužka a papír jsou ty nejlepší nástroje, jak optimalizovat svůj život. Jaké má tedy podle něj ruční psaní výhody pro dospělé?

  • Posiluje paměť a informace se lépe vybavují. Nedávná studie potvrzuje, že ruční psaní je skvělé cvičení pro trénink paměti. A nejen to. „Účastníkům studie, kteří měli pouze papír a tužku, trvalo vyplnit kalendář podle paměti jedenáct minut. Těm, kteří používali tablet, trvalo vyplnění minut čtrnáct a těm, kteří používali telefon, trval celkový test šestnáct minut," vypočítává Jarmar.
  • Rychlejší psaní poznámek. Ti, kteří používali tužku a papír, si poznámky zapisovali až o 25 % rychleji než ti, kteří si pomáhali elektronikou.

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám