Hlavní obsah
Zleva Michaela Schenková a Michaela Syrová (www.mams.cz). Foto: Hugo Beyer

Spojily je děti a jablečné bublinky

„My spolu perlíme,“ smějí se Michaela Syrová a Michaela Schenková ze Šlapanic. Potkaly se a skamarádily během těhotenství. Řešily pak spolu řadu nových věcí: porody, kojení, první dětské krůčky. Zjistily i to, že své úspěchy chtějí občas oslavit nějakým perlivým nealkoholickým nápojem. Ani jeden se jim nezdál, tak ho začaly vyrábět.

Zleva Michaela Schenková a Michaela Syrová (www.mams.cz). Foto: Hugo Beyer
Spojily je děti a jablečné bublinky

„Obešly jsme několik obchodů, koukaly na složení nabízeného zboží a zjistily jsme, že tohle dětem dávat vážně nechceme. Nápoje byly plné barviv, chemikálií, nadbytečného cukru a aromat. Ani nikomu nechutnaly,“ vzpomíná Michaela Syrová na rozjezd značky Mams.

Slavíme všechno

Název kombinuje iniciály obou dam a záměrně také odkazuje k výslovnosti anglického slova mums, tedy mámy. „Lidé nám taky často mamsky říkají,“ smějí se. Svůj produkt pojmenovaly Champi (čte se šampi). Právě tak děti „bublinkám“ v lahvi často říkávají.

Obě dámy ještě doplní, že vůbec prvním spouštěčem idey na vývoj perlivého nápoje pro malé konzumenty byl nástup jejich dcer do mateřské školky. Počáteční dny velké změny totiž neprobíhaly úplně hladce. Provázely je slzy a pláč. Aby všem situaci usnadnily, maminky holčičkám slíbily, že proběhne-­li nějaký den mnohem šťastněji, pohodověji, uspořádají u té příležitosti velkou oslavu. A k ní přece šampaňské, byť dětské, patřívá.

„My doma podobně slavíme snad všechno. Vytržení prvního zubu, první školní den, pracovní úspěchy, výročí svatby babičky a dědečka… Život je u nás krásně perlivý,“ podotýkají ženy, jež kvůli podnikání postupně opustily původní profese, jimž se věnovaly před otěhotněním. Obě živil byznys, obě pracovaly jako manažerky. Michaela Syrová se věnovala personalistice, Michaela Schenková vývoji produktů.

Dříve nabyté zkušenosti se jim náramně hodily při vývoji, rozjezdu a budování vlastní značky. Michaela Syrová se věnuje výrobě, Michaela Schenková prodeji a marketingu. To, že do podnikání šly prakticky bez zkušeností v potravinářském provozu, považují za výhodu: „Nebály jsme se. Používaly jsme zdravý rozum. Nechaly jsme si poradit od jiných.“

Sklepní pokusy

Od začátku hledání té nejlepší podoby a chutě čistě přírodního dětského „sektu“ měly dámy jasno, jakou bude mít příchuť. Vše vsadily na jablka, na naše tradiční ovoce, jež navíc děti obvykle odmala milují. Jejich výhodou oproti jinému ovoci je navíc i to, že se dají v Česku koupit celoročně, tedy rovněž celoročně zpracovávat.

„Další roky jsme hledaly způsoby, jak je zpracovat tak, aby nápoj z nich pěnil, nekazil se a všem chutnal,“ líčí Michaela Syrová. „Najít ten nejlepší recept nebylo vůbec jednoduché. Trpělivě jsme moštovaly, sytily šťávu CO2, lahvovaly ji, experimentovaly, někdy jsme si nad výsledky svého snažení poplakaly. Místo krásného perlení totiž často docházelo ke zkvašení toho, co jsme vyrobily…“

Bez podpory manželů a rodin by něco takového možné nebylo. „Neustále v nás věřili a v těch nejtěžších chvílích, kdy jsme myslely, že to vzdáme, nám dodávali odvahu. A za to jsme jim nesmírně vděčné,“ ohlížejí se obě průkopnice zpět. Potřebné zázemí jim před pěti lety poskytoval rodinný vinný sklep. Právě ten byl svědkem neustálých experimentů s tekutým jablečným základem, tedy čerstvým, nezkvašeným moštem, do nějž se snažily různě vpravit dětmi tolik milované bublinky.

Za zlom obě považují rozhodnutí, že se musejí opravdu dobře poradit s odborníky a že je ke kýženému úspěchu dovede až spojení podnikání s poznatky vědy. „Díky nim už víme, že jablečná tekutina je vlastně živá, už víme, co obsahuje, a že s tímhle vším musíme při výrobě počítat, aby náš nápoj byl co nejlepší.“

Přirozeně sladké

Potřebné rady jim ochotně dodali rozliční výrobci vína, cideru a lidé z oblasti potravinářské technologie. Po telefonu, po e-­mailu, osobně.

Dámy je při svém dotazování dokázaly přesvědčit, že jejich produkt musí být co nejpřírodnější, nesmí obsahovat žádnou chemikálii.

Je hodně lidí, kteří nepijí alkohol, ať ze zdravotních, nebo jiných důvodů. Výhoda Champi je i v tom, že alkohol ani náznakem nepřipomíná. Mohou ho pít i těhotné ženy.

Foto: Lenka Stehnová

Věděly také, že požadované kombinace dosáhnou jen tehdy, použijí-­li lokální suroviny. A jelikož obě pocházejí ze Šlapanic, hlavním dodavatelem ovoce se jim stalo Ovocnářské družstvo Starý Lískovec v Brně.

„O jablka pe­čují přímo vzorně. Rostou na slunci, dozrávají přirozeně, v souladu s přírodou. Používají biologické preparáty namísto chemických postřiků a využívají přirozené nepřátele některých škůdců. Pro Champi tu můžeme vybírat z osmi odrůd jablek. Mezi naše nejoblíbenější patří Rubinola, která je přirozeně sladší, pak Šampion a Golden delicious,“ říkají. O tom, jak bude jejich mok chutnat, rozhoduje mimo jiné i roční období, kdy jednotlivé várky připravují.

Jablka sice rostou a dozrávají v sadech, ale jejich chuť se následně mění i ve skladech, kde čekají na spotřebování. A s tímhle vším se musí předem počítat. V létě tak většinou dámy pracují hlavně s mixem moštu z odrůd Šampion a Golden, později sázejí na Rubinolu.

„Dokážeme si vychutnat, ocenit obě varianty. Po letech vám řekneme, podobně jako vinaři o víně: tenhle vzorek má hutné tělo, jež jde do hruškovitého tónu,“ konstatují.

Zájem firem

Zdůrazní, že jejich původní myšlenku, tedy vyrobit stoprocentně přírodní, co nejchutnější jablečný nealkoholický sekt bez přidaného cukru, chemie a pasterizace, se jim naplnit podařilo. Jeho základ skutečně tvoří jen jablka a bublinky.

Jelikož jde o přírodní materiál, musejí s ním pracovat rychle. A aby byl výsledek co nejkvalitnější, trvá výroba Champi maximálně tři dny. Vše začíná moštováním jablek. Čerstvá šťáva se poté převáží do výrobny.

„Velkou plnicí linku, kde se nápoj sytí plynem, tedy CO2, si pronajímáme. Na námi stanovený postup výroby již potřebujeme velkokapacitní a nejmodernější technologie,“ shodnou se. Na jeden „zátah“ připraví až tisíc litrů nápoje, který tam nalahvují do skleněných, třičtvrtělitrových obalů.

Hotový nápoj, uzavřený korkem a kovovým košíčkem, putuje do chladicího boxu do skladu v Hajanech, odkud se vozívá k zákazníkům. Ti první, neznámí, ho ochutnali loni v listopadu, kdy kamarádky začaly své zboží prodávat poprvé ve větším objemu. V současnosti nabízejí čtyři barevné varianty jablečného perlivého nápoje.

„S překvapením jsme zjistily, že o ně mají vedle dětí zájem dospělí a firmy. Tam se nám otevřel trh, o němž jsme ani v počátcích svých aktivit neuvažovaly. Je hodně lidí, kteří nepijí alkohol, ať ze zdravotních, nebo jiných důvodů. Výhoda Champi je i v tom, že alkohol ani náznakem nepřipomíná, je tedy k i těmto záměrně nealkoholickým oslavám vhodné. Mohou ho pít i těhotné ženy,“ líčí.

Zásoby v ledničce

Podotýkají také to, že vzhledem k přírodní podobě produktu je dobré si ho nešetřit na „horší časy“. Je nutné ho spotřebovat nejpozději do půl roku od vyrobení. Na to, aby se k zákazníkům z hajanského skladu dostaly lahve včas, pečlivě dohlížejí. Nejlepší cestou, jak je obdržet, je kurýr. Za jeden kus zaplatíte necelých dvě stě korun.

„Jezdíme, kamkoli chcete, klidně do hor. Balíček vám předáme rovnou do ruky. Náš e-­shop funguje spolehlivě,“ slibuje Michaela Schenková.

Doplní, že nejčastěji od nich po republice putují v jedné zásilce a na jednu adresu všechny čtyři nabízené kombinace produktu, dvě pro děti a dvě pro dospělé. Největší zájem o něj je právě teď, před Vánoci a Silvestrem.

Dobře se však prodává i ve zbylých měsících. Michaelám se tak potvrdil jejich odhad, že důvod k malé či velké oslavě se vždycky najde, nejen u nich doma.

„Zásoby máme v ledničce pořád. Vždy, když ji otevřu a lahve zacinkají, se dcery ptají: Můžeme si dát Champi?“ říká Michaela Syrová s tím, že jim ráda vyhoví, když to jde.

To, aby se na každého (samozřejmě i neznámého) zájemce o jablečné bublinky dostalo, řeší dámy pečlivě od konce října, kdy se vyrobila poslední várka jimi vypiplaného moku.

„Objednávek máme hodně. Promýšlíme, jaké mít dostatečné zásoby, abychom nikoho nezklamaly,“ líčí a doufají, že si jejich nápoj zamilují další konzumenti: „Zkuste si s námi doma taky přiťuknout, zdravě zaperlit.“

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků