Už tradičně v opozici stojící obyvatelé našich zemí, vědomi si navíc vlastních zdravotně gastronomických prohřešků, ale okamžitě kontrují. A co páni doktoři, zdalipak oni sami dodržují ty svoje rady? Na to všem skeptikům může odpovědět Kuchařka lékařů českých, v níž se 52 našich významných lékařských osobností vyznává ze vztahu k jídlu. A jako bonus přidávají své zamilované recepty.

„Lékaři totiž jí rádi a někteří i rádi vaří. Nejedí vysloveně nezdravě a jsou to většinou gourmeti. Jejich oblíbená jídla ale také nejsou vždycky dietní. Jenže u dobré kuchařky by se měly čtenáři začít sbíhat sliny, a to u té naší jistě nastane,“ upozorňuje internista prof. Štěpán Svačina, který je garantem a editorem knihy.

Hladový člověk bývá protivný

Gastroenterologie a gastronomie jsou oblasti velmi spřízněné. Minimálně proto, že strava významně ovlivňuje funkci trávicího traktu, ale také nálady a psychický stav lidí. Hladový člověk bývá protivný, dobře najedený je naopak příjemný.

„Příprava pokrmů a vaření se dokonce mohou stát nejen každodenní radostí, ale rovněž i metodou, jak trénovat mozek. Nákup surovin a přesný postup podle receptu slouží k tříbení informací, trénují logické myšlení a mnohdy se mohou hodit také při řešení úkolů, které nemají s vařením nic společného,“ tvrdí doc. Lucie Bankovská - Motlová, jež ve své praxi tuto psychiatrickou rehabilitaci úspěšně uplatňuje.

Je dobré si občas zahřešit

Lékaři samozřejmě zdravé výživě fandí. Jak ale říká doc. Karel Barták, vědecké práce v této oblasti bere s rezervou, zvlášť platí-li výzkum potravinářské firmy.

„Co dietologové doporučují dnes, se totiž často diametrálně liší od toho, co jsme se učili dříve. Kdybych tak věděl, jaké hlouposti učím své studenty v současnosti,“ povzdychl si odborník, jenž se zabývá tělovýchovným lékařstvím.

Doporučení pro zdravé stravování proto chápe ne jako diktát, ale spíš jako tendence. Tedy méně jíst, preferovat ovoce i zeleninu, konzumovat hlavně rostlinné tuky a nezapomínat na vlákninu. Dokonce si myslí, že je správné s přáteli občas v jídle zahřešit.

„Život bez hříchu je totiž fádní a navíc neumožní člověku následné pokání. Druhý den jím proto málo, někdy mě navíc bolí hlava. A vždycky vím proč,“ usmívá se doc. Barták.

Nepřehánět omezování

Na zvyšování hmotnosti dnešních lidí má sice zřejmý podíl i genetika, ale zadělává na ni také nesprávná výživa v dětském věku. Starostliví rodiče nutí svého potomka jíst, i když nemá hlad, a na talíři mu nesmí nic zůstat. Přijde-li pak v dospělosti do rukou stejně pečlivé manželky, stane se z něj nevratně tlouštík.

„Proto jezme rozumně, ale nepřehánějme to s některými, dnes již nesmyslnými zákazy v naší dietoterapii - není-li ovšem naordinována jako léčebná. Obezita samozřejmě škodí stejně jako jednostranná strava. Proto se vracím k filozofii své babičky. Vše, co se používá v rozumné míře, je pro člověka vhodné. A nemusí to být jen potrava,“ uzavírá gastroenterolog prof. Petr Dítě.

Losos na tymiánu (4 porce)
prof. MUDr. Ondřej Viklický, přednosta Kliniky nefrologie IKEM v Praze
Losos na tymiánu
4 filety z čerstvého lososa (ryba nesmí být v žádném případě mražená), hrubá mořská sůl, tymián, olivový olej
Každou porci lososa očistíme, osušíme v utěrce, osolíme z obou stran a posypeme tymiánem.
Rybu upečeme na pánvi dozlatova z obou stran o něco déle, než je obvyklé. Jako příloha jsou nejlepší salát rukola a bílé pečivo. Máme-li velký hlad, dáme na chvíli do horké trouby mix z půlek ve slupce vařených brambor, rajčat, plátků cibule, papriky a cukety. Směs je hotová, když brambory dostanou zlatavé zabarvení.
Farské řízky (4 porce)
prof. MUDr. Štěpán Svačina, přednosta 3. interní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze
Farské řízky
4 vepřové plátky, 1 lžička oleje, 2 lžíce másla, 2 cibule, 100 g strouhaného sýra, sůl, pepř
Řízky naklepeme, mírně osolíme, opepříme, položíme na olej do pekáče a pod každý dáme kousek másla.
Plátky pak zcela pokryjeme nahrubo krájenou cibulí, posypeme vrstvou sýra (1,5 cm vysokou) a pečeme 25 minut v rozpálené troubě. Jsou hotové, když na nich sýr udělá zlatohnědou kůrčičku.
Domácí ptáci (4 porce)
doc. MUDr. Iva Holmerová, místopředsedkyně České gerontologické a geriatrické společnosti
Domácí ptáci
4 kuřecí řízky (stehenní), sůl, pepř, 2 lžíce plnotučné hořčice, náplň (kyselé okurky, anglická slanina, vejce natvrdo, klobása apod.), olej na vymazání, 1 cibule, 1 lžička másla
Omyté, lehce naklepané kuřecí řízky rozložíme (vnitřkem nahoru), osolíme, opepříme a potřeme hořčicí. Pak je naplníme čtvrtkou okurky či vejce, špalíčkem slaniny nebo klobásy apod., stočíme a upevníme jehlou.
Rolky naskládáme do olejem vymazaného pekáče spojením dolů, přidáme celou oloupanou cibuli a zvolna upečeme dorůžova. Na závěr zjemníme výpek máslem.
Restované brambory s mozzarellou (4 porce)
prof. MUDr. Jan Pirk, přednosta pražského Kardiocentra IKEM
Restované brambory s mozzarellou
8 brambor, 2 cibule, 4 stroužky česneku, olej, sůl, pažitka, 100 g mozzarelly
Česnek nakrájíme na plátky, oloupané brambory a cibuli na kolečka, ta cibulová ještě rozpůlíme.
Cibuli i česnek zesklovatíme na oleji, přidáme brambory, které lehce opečeme, a pak je rovnoměrně rozložíme na pánvi.
Vše posypeme pokrájenou pažitkou a povrch pokryjeme plátky mozzarelly, již necháme zcela roztavit.
Bílkové knedlíčky (4 porce)
prof. MUDr. Jana Hercogová, přednostka Dermatovenerologické kliniky pražské FN Na Bulovce
Bílkové knedlíčky
8 bílků, 0,75 l mléka. Omáčka: 1 sáček vanilkového pudinku, 0,25 l mléka, 1 lžíce rumu, 100 g pražených mandlových lupínků
Dáme vařit mléko, z bílků ušleháme tuhý sníh. Lžící z něj pak vykrajujeme velké noky (knedlíčky), které ihned vsypeme do vroucího mléka. Noky vaříme, až se srazí, a pak je naskládáme do mísy.
Uvaříme řídký pudink, přidáme rum a omáčkou knedlíčky přelijeme. Lze použít i klasické šodó, pudink je ale rychlejší.
Dezert uložíme do chladničky, studené knedlíčky pak posypeme lupínky mandlí a podáváme.
Recepty i foto z knihy Kuchařka lékařů českých.