„Při hubnutí omezí lidé často nejen přísun potravy, ale i tekutin. Tělo na snížený přísun živin a vody reaguje zpomalením střevní pasáže a může vyústit až v zácpu. Prodloužená doba kontaktu některých látek ve stolici se střevní stěnou může být příčinou vzniku rakoviny tlustého střeva, která je u nás jedním z nejčastějších důvodů úmrtí na zhoubné onemocnění,“ vysvětluje MUDr. Pavel Kohout, gastroenterolog z Fakultní Thomayerovy nemocnice.

Zácpa, kterou trpí lidé držící dietu, se nazývá akutní. Trápí nás také např. při cestování nebo nadměrném stresu. Snadno se jí však můžeme zbavit změnou životního stylu.

Zde je pár šikovných rad, jak dodržovat zdravý životní styl a zároveň zhubnout:

1. Jezte vlákninu

Vláknina urychluje peristaltiku (pohyb) střev, což usnadňuje vyprazdňování. Zároveň na sebe váže tuky obsažené v potravě a částečně tak zamezí jejich ukládání. Vyvolává pocit plnosti a díky tomu nemáme pocit hladu a nesníme toho tolik.

Kde ji získat: přirozeně se vyskytuje např. v zelenině, ovoci a celozrnném pečivu. Nebo můžete zvolit sušenou vlákninu (psyllium). Dobré jsou také všechny ovesné výrobky a obecně všechny druhy celozrnných obilovin, s výjimkou rýže. Ovoce bychom měli jíst čerstvé a se slupkou. Z vařené zeleniny má dostatečné množství vlákniny např. zelí, kapusta, nebo řepa. A k vločkám třeba na snídani můžeme přidat sušené fíky, nebo švestky (přes noc namočené ve vodě).

2. Pijte

Pokud zvýšíte příjem vlákniny, ale nebudete dostatečně pít, zácpa se zhorší. Přísun vhodných tekutin je základem každé úspěšné diety. Nemusíme vám určitě říkat, že nejlepší je pít čistou vodu. Při zácpě je dobré pitný režim obohatit o mírně projímavé minerálky, např. šaratici. Nejsou návykové a pomohou vám k pravidelnému a bezbolestnému vyprazdňování. Uleví vám a zároveň doplníte minerály, kterých někdy tělo při sportu a dietě nemá dostatek. Mírně projímavé účinky má sklenice vlažné vody nalačno. Tekutiny během dne můžeme doplňovat např. slabým fenyklovým nebo anýzovým čajem.

3. Hýbejte se

Pravidelný pohyb také urychluje peristaltiku střev. Třeba procházka je velmi dobrá na trávení po jídle. Pokud tedy můžete, vyrazte se po obědě nebo večeři na chvilku projít. Náročnějším pohybem, např. během, jízdou na kole či zumbou nejen podpoříte střeva, ale hlavně spálíte spoustu tuků a zpevníte postavu. A o to přeci jde.

Není rituál jako rituál

Také si hned po probuzení nebo po příchodu do práce musíte uvařit kávu? Úplně cítíte tu vůni a představujete si horký šálek ve svých dlaních? Tento ranní rituál nejen rozproudí energii, ze které potom čerpáte celý den, ale také vám pomáhá k pravidelnému vyprazdňování. Chvilka klidu, kofein a teplo jsou přesně ty správné ingredience k tomu, abyste si každé ráno zašli na toaletu. Možná je to pro vás dokonce jediný způsob, jak se zbavit zácpy, kterou jinak trpíte.

Asi vás nepotěšíme, ale je to špatně. „Je pravda, že horké nápoje užívané ráno, mohou vyvolat reflex, který usnadňuje odchod stolice. Šálek kávy je ale málo, spíše než defekaci navozuje přípravu ke stravě, zvýší sekreci kyseliny solné a zvýší okamžitou produkci moči,“ říká gastroenterolog Pavel Kohout.

Rituál (a hlavně pravidelnost) je dobrý, zůstaňte u něj, jen ho upravte:

  • Co nejdříve po probuzení vypijte sklenici vody, nebo výše zmíněnou nabídku tekutin s mírně projímavými účinky.
  • Věnujte se pravidelné ranní hygieně a jiným činnostem, na které jste ráno zvyklí.
  • Přibližně 20 minut až půl hodiny po probuzení si běžte sednout na toaletu. I když se vám ze začátku nebude chtít, nevadí. Při pravidelném opakování se výsledek určitě dostaví.