Nejeden rodič zná situaci, kdy dítě zatvrzele sedí u stolu a kouká do talíře, ale to je tak asi všechno. Protože je zrovna k obědu místo oblíbeného hamburgeru, hranolek nebo třeba řízku nějaký zelený a zdravý ´blivajz´, potomek se v tom pouze jen tak příborem přehrabuje a tváří se velmi otráveně.

Snaha naučit děti zdravějšímu stravování tak není rozhodně nic jednoduchého, mnohdy to spíše připomíná boj s větrnými mlýny. I tak ale není radno se předem vzdávat. Jak uvádí dietoložka Alexis Tindallová z Centra pro zdravou váhu a výživu v americkém Ohiu, nejde tak o to pokaždé vyhrát, jako spíše vytrvat.

„Stejně jako například hráč baseballu se musí naučit správně nadhazovat, i dítě se potřebuje ´potrénovat´ v přijímání zdravých potravin,” uvádí pro server Health. Zároveň uvádí některé rady, jak toho docílit.

Nenuťte sníst všechno 

Spousta rodičů zastává názor, že vše, co je na talíři, se musí sníst, žádné plýtvání nebo dokonce vyhazování potravin není přípustné. Jenže už v tom bývá často největší zádrhel.

Jeden z nedávných výzkumů naznačuje, že děti, které jsou nuceny vždy sníst vše na talíři, se budou více přejídat i ve chvílích, kdy se nebudou zrovna stravovat doma. „Nucení je špatným základem všeho,” říká Lauren Levineová, pediatrička v Columbia Doctors Midtown v New Yorku.

U dětí je podle vědců považován za normální stav, kdy sní zhruba 60 % porce, kterou dostanou. Pokud tedy nebudou jíst vše, rozhodně jim nehrozí, že by byly o hladu.

Žádné jídlo u televize 

Sledování televize je u dětí jedna z oblíbených aktivit. V omezeném množství na tom není nic tak špatného, ovšem nikdy by se přitom nemělo dítě zároveň stravovat.

„V tu chvíli stejně jako dospělý člověk nevnímá to, co jí, a také nemá přehled o tom, zda už je syto či nikoli,” popisuje nepříjemné následky stravování u televize Levineová.

Další z výzkumů navíc poukázal i na fakt, že čím více děti sledují televizi, o to více jim v hlavě utkvívá myšlenka z reklam na nezdravá jídla. To je opět základ pro nezdravé stravování v pozdějším věku. I proto je u menších dětí lepší omezit sledování televize na minimum.

Vsaďte na různorodost 

Když bude dítě vidět na talíři stále ty samé potraviny, ještě k tomu ne zrovna zdravé, lepšímu stravování se nejspíš nenaučí. Je proto vhodné popřemýšlet o celkové skladbě jídelníčku a předkládat dítěti nové věci, které ještě nevyzkoušelo. I zde je ale potřeba dávka trpělivosti.

„To, že si dítě neoblíbí brokolici hned napoprvé, neznamená, že ji nevyzkouší později,” dodává Tindallová. Rozhodně tak nedoporučuje již zmíněný systém dojíst vše na talíři. „V tu chvíli se z jídla stává trest, a to není dobré,” dodává. Zároveň nabádá rodiče, aby si vyhráli, a dětem například ze zeleniny nebo ovoce vytvořili na talíři veselé variace.

Zdravá svačina 

Již studie v roce 2010 poukázala na fakt, že děti konzumují až o třetinu více kalorií, než potřebují. Dezerty a nezdravé svačiny na tom měly velký podíl. „Malé děti jsou velmi aktivní a je tak zapotřebí, aby jedly menší porce vícekrát denně. Čokoládová tyčinka ke svačině ale není vhodná volba. I pro ně je vhodnější volit vyváženější formu, která obsahuje zdravé tuky a také proteiny.”

Kalorie nejsou to hlavní

Množství kalorií dodané dětskému tělu je sice důležité, ale není to jen o tom. I tak by měly i menší děti vědět, co jídlo, které jedí, obsahuje, kolik dodává tělu energie. Že stravování je o správném fungování a vyvážení organismu, ne jen o cukru a sladkostech. „Děti by měly vědět, že zdravé jídlo může být i barevné a veselé, nejen hnědé ve formě čokolády a cukrů,” vysvětluje Levineová.

Neodměňovat sladkostmi

Odměňování sladkostmi není vhodné hned z několika důvodů. Zaprvé tím potomek dostává hromadu kalorií navíc, zadruhé to může v dítěti evokovat špatný přístup v chování, které si vypěstuje. Když se budu chovat (jíst, odpovídat, učit se ....) dobře, dostanu vždy nějakou sladkost.

Zapojte celou rodinu

Dětem je třeba jít příkladem, a to i ve stravování. Když tedy nebude tatínek nebo maminka jíst zeleninu nebo třeba ryby s dodatkem, že to prostě není vůbec chutné, těžko to dítě bude dobrovolně konzumovat.

Jedním ze způsobů, jak dítě zapojit do přípravy jídla, je například společné vaření. Čím zábavnější bude, tím lépe. Kanadská studie uvádí, že dítě, které se podílí na přípravě, jí častěji ovoce a zeleninu než děti, které tak nečiní.

Bez nezdravých věcí to nejde 

Stejně jako je dobré dohlížet na to, aby dítě jedlo zdravě, je vhodné i občas dovolit nějakou tu sladkost. „Zdravé stravování není o striktním zákazu kalorických potravin, je o jejich omezení. Malý chutný dezert dvakrát v týdnu tak vůbec není na škodu,” vysvětluje Tindallová.

Pohyb jako zábava 

Pro dospělé je představa cvičení často spojena s tělocvičnou. U dětí je to ale jiné. Jelikož každé dítě potřebuje minimálně hodinu pohybu denně, je potřeba z toho udělat zábavu a oblíbenou činnost, nabádá Levineová.

Zkuste proto s dítětem hrát na zahradě fotbal, jít na procházku, o víkendu na delší túru, kterou zvládne, nebo na kolo. A opět nenutit do něčeho, co zrovna dítě nebaví.