Hlavní obsah
Severokorejský vůdce Kim Čong-un na hoře Pektu Foto: KCNA, Reuters

RB OSN: Severní Korea se dokázala vyhnout sankcím

Tvrdou ránu utrpěli zastánci uvalování stále tvrdších sankcí na Severní Koreu. Závěrečná zpráva osmičlenného výboru expertů na KLDR z 13. dubna ukázala, že se země dokázala vyhnout jejich dopadům. Utahování šroubů přitom mělo donutit Pchjongjang k denuklearizaci, uvedl ve středu specializovaný server 38North, zaměřující se na dění v KLDR.

Severokorejský vůdce Kim Čong-un na hoře Pektu Foto: KCNA, Reuters
RB OSN: Severní Korea se dokázala vyhnout sankcím

Podle zprávy KLDR loni vyhrála boj se sankcemi, i když působily zemi problémy a vyžádalo si to čas a prostředky. Dokázala především neutralizovat dopad sankcí ve dvou oblastech, kde představovaly největší hrozby po ekonomiku KLDR – u dovozu ropy a vývozu surovin.

Severní Korea dokázala přijít s úspěšnými strategiemi vyhýbání se sankcím, takže utlumila jejich bolestivý dopad. Navíc, což je ještě horší, Čína nemá s porušováním sankcí žádný problémy.

Od začátku roku 2020 vyhýbání se sankcím narůstalo. Přispělo k tomu, že na sankce méně dbaly i hlavní obchodní partneři KLDR, uvedla zpráva. Dodala, že Kimův režim dokázal zkrotit narůstající obchodní deficit černým vývozem obcházejícím sankce.

Jako takřka směšná se ukázala snaha omezit přístup KLDR k ropě a jejím derivátům. Rozhodujícího vítězství nad sankčním režimem dosáhla KLDR na moři.

Vítězství na moři 

Zpráva uvádí řadu dokumentů a fotografických důkaz poskytnutých zejména americkou vládou o značném rozsahu vyhýbání se sankcím na moři. Hlavně šlo o dovoz ropných derivátů a vývoz nerostů, což jsou pro ekonomiku KLDR dvě klíčové oblasti.

Co se týká ropných derivátů, je Severní Korea závislá na dovozu. Vývoz nerostů byl hlavní zdrojem deviz do roku 2016. Ropné deriváty se napřed přečerpávaly z lodí do lodí na moři a severokorejské černé uhlí bylo v cizích přístavech přeznačeno na uhlí jiného původu. Tato taktika však byla nákladná a zabírala čas.

Nyní proto lodě s ropou vplouvají přímo do přístavu Nampo. Tankery byly prodány společnostem s nejasnou strukturou a utajenými vlastníky a plují pod vlajkami států, které vykonávají jen malý dozor nad lodní přepravou. Často byly označeny vlajkami těchto států podvodně, aniž by tam byly registrovány. Podle USA pomocí této taktky KLDR dovezla třikrát až osmkrát více ropných produktů, než je povolených ročních 500 000 barelů.

Severní Korea také nadále vyváží velký objem uhlí. Export mezi lednem a srpnem 2019 se odhaduje na 3,7 milionů tun za 370 milionů dolarů, přičemž tři čtvrtiny připadají na období od května do srpna. Většina uhlí se napřed vyvážela na lodích z Nampa a Songnimu na severokorejských lodích.

Původně se překládalo na moři na čínské čluny. Nyní se však vozí přímo na větších člunech s vlastním pohonem. Jde o typ, o němž není známo, že by ho vlastnila KLDR, ale běžně se využívá v Číně. Obvykle jde zřejmě o lodě u konce životnosti, které byly sešrotovány, jak stojí v dokumentech. Místo toho ale dál slouží jako uhelné lodě.

Korejci dál pracují v cizině 

KLDR se také podařilo dostat do zahraničí své pracovníky, kteří dostali dokumenty jiných zemí. Zpráva zmiňuje, že právě tato oblast se sankcemi poskytuje mimořádně obtížně, protože země, které mají zájem o severokorejské pracovníky včetně odborníků na IT, jim dokážou zajistit dokumenty, které jejich zaměstnání legalizují.

Zpráva také zmínila, že KLDR využívá stále propracovanější metody působení v kyberprostoru a je zapojena do využívání kryptoměn a jejich krádeží. Tam, se však nepodařilo určit rozsah těchto aktivit.

Zatím ale není jasné, jaký dopad měla na severokorejskou ekonomiku pandemie koronaviru. KLDR rychle uzavřela hranice s Čínou, aby se tam nedostala nákaza. Čínská ekonomika byla v prvním čtvrtletí epidemií ochromena a propadla se o 6,8 procenta.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků