Hlavní obsah

Británie objednala letadla za deset miliard liber, nejsou vybavená pro Afghánistán

Londýn

Předražené a sporné zbrojní zakázky nejsou jen problémem českého ministerstva obrany. V Británii propukl skandál s nákupem transportních a tankovacích letadel za deset a půl miliardy liber (zhruba 315 miliard korun). Stroje FSTA odvozené z civilních Airbusů A330 nejsou vybavené potřebnou ochranou, aby mohly operovat v Afghánistánu, uvedla v pátek televize SkyNews.

Foto: Profimedia.cz

Airbusem vyrobený tanker MRTT doplňuje palivo letadlům F-18 Hornet.

Článek

Program FSTA (Strategické tankovací letadlo budoucnosti) tvrdě kritizoval vlivný Výbor pro veřejné výdaje (PAC). Ministerstvo obrany podepsalo kontrakt za 10,5 miliardy liber na víceúčelové transportní a tankovací letadlo MRTT, aniž by vědělo, zda za peníze dostane to, co potřebuje.

Stroje nejsou ani vybavené k tomu, aby mohly působit v Afghánistánu. To ministerstvo zjistilo v roce 2006, ovšem dosud se nerozhodlo, co s tím dělat, protože dovybavení by přišlo daňové poplatníky na další stamilióny liber.

Foto: Profimedia.cz

Airbusem vyrobený tanker FSTA

Vedoucí výboru Margarett Hodgeová volila tvrdá slova: „Je jednoduše šokující, že až v roce 2006 si uvědomili, že by nové letadlo mělo být schopno létat do vysoce nebezpečných oblastí, jako je Afghánistán.“ Válka v něm přitom propukla už v roce 2001 a v Iráku o dva roky později.

„Ani o čtyři roky později se ministerstvo stále nerozhodlo, zda je nutné stroje vybavit nezbytným ochranným vybavením, protože by to mohlo stát peníze privátního investora,“ dodala k aktuální situaci Hodgeová.

Problém je ve způsobu financování označovaném jako soukromá finanční iniciativa. Britské královské letectvo (RAF) bude platit za požadované mise, ať už transportní nebo při doplňování paliva, zatímco soukromá společnost bude vlastnit letadla, udržovat je a letectvu je poskytovat podle jeho potřeb. Bude také cvičit posádky, ale ve chvíli, kdy stroje nebude potřebovat letectvo, bude je moci využívat pro komerční účely, například poskytovat službu doplňování paliva jiným evropským zemím.

Foto: Profimedia.cz

Airbusem vyrobený tanker MRTT doplňuje palivo stroji F-16

Program, jehož cílem je nahradit do roku 2012 letitá tankovací letadla Lockheed TriStar a Vickers VC-10, pochází z konce devadesátých let. V roce 2004 byl vítězem vybrán upravený Airbus A-330 koncorcia Air Tanker Ltd. Stroje měly přijít na 13 miliard, ale dvě miliardy dává soukromá firma, která nesla počáteční náklady, což se jí ale během let vrací.

Tento způsob financování byl opakovaně kritizován, protože sice umožňuje rychleji rozběhnout program, ale ve výsledku bývá dražší.

Skandály britské armády

Britské ministerstvo obrany ale čelí více podobným skandálům. Problém s nedostatečnou ochranou výzbroje použité v Afghánistánu se táhne armádou jako červená nit. Piloti vrtulníků Merlin si stěžovali, že nemají dostatečnou ochranu proti palbě ze země. Ministerstvo se hájilo, že je vyslalo bez potřebných úprav, protože na bojišti zoufale chyběly vrtulníky. Dodatečná ochrana přijde na 100 000 liber. [celá zpráva]

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Britské Tornado

Nedostatečné pancéřování vozidel Land Rover Snach si vyžádalo v Iráku a v Afghánistánu 37 životů vojáků. Používaly se, protože nová vozidla Vector se neosvědčila a Land Roverů měla armáda dost. [celá zpráva]

Osm vrtulníků CH-47 Chinook britského letectva RAF se po nezvládnuté modernizaci na verzi Mk3 upravuje od roku 2008 zpět na standard starší verze Mk 2, aby mohly být rychleji nasazeny v Afghánistánu, kde chybí. Modernizace za 422 miliónů liber se nepovedla. Zpětná úprava přijde na dalších 53 až 90 miliónů. Úprava Chinoků byla objednávána v roce 1995 s tím, že přijde na 251 miliónů. Při předání osmi strojů v roce 2001, které měly být schopny speciálních operací v noci, se však objevily problémy s nainstalovaným softwarem. [celá zpráva]

Na armádu nejsou peníze, uzemní se Tornada

Ozbrojené síly přitom čelí nedostatku financí. Ministerstvo financí po obraně požaduje, aby snížila výdaje o deset až dvacet procent. RAF kvůli tomu uzemní svou flotilu letadel Tornado, které byly po třicet let páteří britského letectva a nyní je nahrazují Eurofightery Typhoon. To by mělo přinést úspory ve výši 7,5 miliardy liber, uvedl list The Times. Úspora by byla větší než v případě vyřazení kolmostartujících letadel Harrier. To by ušetřilo miliardu liber.

Ministerstvo obrany totiž hledá dvacet miliard, aby mohlo nahradit jaderné ponorky Trident, které nesou balistické rakety s jadernými náložemi, a muselo zaplatit miliardu za vývoj letadel F-35, které plánuje koupit od amerického Lockheedu. Plánovalo se, že koupí 138 strojí za deset miliard, ale počet se sníží.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám