Ruské ministerstvo po pádu boeingu zveřejnilo 21. července snímky, které měly dokazovat, že proruští separatisté neměli v oblasti žádné rakety systému Buk. Tím byl podle výsledků všech dosavadních zkoumání dopravní letoun sestřelen.

Na prvních třech snímcích pořízených podle Moskvy 14. července jsou ale zachyceny radary a systémy Buk na ukrajinských vojenských základnách u Doněcku i Luhansku.

Na dalším ruském snímku s datem 17. července už Buk u Doněcku chybí, což by znamenalo, že ho ukrajinská armáda přesunula. Je vidět na ruském satelitním záběru z téhož dne zachycujícím oblast 50 km východně od Doněcku, jen kousek od města Šachtarsk, tedy v místech, odkud bylo možné sestřelit boeing raketami s dostřelem 35 km.

Záběr pole z Google Earth ukazuje, že snímek byl pořízen dříve, než uvedlo ruské ministerstvo obrany

Záběr pole z Google Earth ukazuje, že snímek byl pořízen dříve, než uvedlo ruské ministerstvo obrany.

FOTO: Belling Cat

Že druhý snímek nemohl být pořízen 14. července, je jasné ze stop po traktorech nebo automobilech či kombajnech na sklizeném poli na záběru Google Earth, který byl pořízen 2. července. Na snímku ruského ministerstva obrany ale tyto stopy chybějí.

Třetí Rusy zveřejněný satelitní snímek byl podle Bellingcat pořízen mezi 30. květnem a 19. červnem, protože na něm nejsou koleje vyjeté nákladními vozidly nebo traktorem. Stopy v zemi se na místě objevily až po 19. červnu, což dokazují záběry Google Earth. Moskva ale tvrdila, že záběr byl pořízen 14. července.

Mraky byly na snímek dodány zřejmě dodatečn

Mraky byly na snímek dodány zřejmě dodatečně.

FOTO: Ministerstvo obrany Ruské federace

Čtvrtý klíčový satelitní záběr zveřejněný Moskvou byl navíc silně upraven v programu Adobe Photoshop. Přidány tam byly nejen popisky, ale také mraky. Srovnání s jinými satelitními záběry ukázalo, že byl pořízen mezi 1. a 18. červnem.

Podle skvrny maziva unikajícího z jednoho ze zaparkovaných automobilů musel být pořízen nejpozději 18. června, protože o den později už byla skvrna výrazně větší.

Výrazně byl upraven také pátý snímek, kam zřejmě byly automobily s Bukem dodány ve photoshopu. Pořízen byl podle analýzy vegetace nejpozději 14. července. Navíc existuje i verze obrázku otištěná Novou Gazetou, kde je navíc ještě jedno obrněné vozidlo.

Rusko opakovaně popírá, že by separatisté sestřelili malajsijský dopravní letoun, při jehož pádu zemřelo 298 lidí. Vinu připisuje Kyjevu.

Moskva nejprve tvrdila, že boeing letící ve výšce 10 km sestřelil ukrajinský bitevní Suchoj Su-25 s polovičním dostupem. Pak Komsomolská pravda zveřejnila fotomontáž, která měla dokázat, že tam letěl nadzvukový MiG-29 a vypálil raketu. Záběr okamžitě vyvolal pochybnosti, zda je pravý. [celá zpráva]

Letos Rusko uznalo, že boeing sestřelil Buk, ale tvrdí, že patřil ukrajinské armádě, napsala Novaja Gazeta s odvoláním na informace z tajné zprávy. [celá zpráva]

Už loni se objevily záběry, jak separatisté přemísťují Buk přes město Snižne krátce poté, co oznámili, že se ho zmocnili po obsazení základny ukrajinské armády.

Ukrajinci také tvrdí, že zachytili komunikaci separatistů o sestřelu. [celá zpráva]