„Pan prezident Kaczyński při přípravách a v průběhu zahraničních cest nerespektuje žádné zásady a pravidla. Během jeho cest vládne nepředstavitelný chaos, nepořádek a provizoria, kdy nikdo nic neví,“ řekl v únoru 2010 Florczak po návratu z jedné z nich šéfovi BOR, generálu Marianovi Janickému. Současně ho požádal, aby ho - pokud to bude možné - „už nikdy neposílal na cestu s prezidentem“. Ten mu ale nevyhověl a Florczak doprovázel prezidenta až do posledních chvil. Zahynul při pádu Tupolevu 10. dubna 2010. Byl nejvyšším důstojníkem BOR na palubě.

„Osm let jsem spolupracoval na přípravě všech cest prezidenta Alexandra Kwasniewského. Tehdy vše fungovalo bez chyb. Nyní panuje svévole a nerespektování kompetencí,“ cituje plukovníka polský Newsweek z vyšetřovacího spisu smolenské tragédie.

„Vše to skončí obrovskou tragédií, při které zahyne mnoho nevinných lidí,“ uvedl dále Florczak.

Posádka se rozhodla na letišti přistát, i když ve Smolensku panovalo špatné počasí s nízkou viditelností. Varovala je jak věž, tak posádka dalšího letounu, která přistála ve Smolensku už dříve s novináři. Věž doporučila posádce speciálu, aby přistál v Minsku nebo ve Vitebsku.[celá zpráva]

Spekuluje se, že to prezident odmítl, protože chtěl stihnout tryznu za oběti katyňského masakru. [celá zpráva]

O svévolném chování Kaczyńského svědčí i jeho cesta do Gruzie v roce 2008 během konfliktu s Ruskem. Pilot tehdy odmítl přistát v Tbilisi a Kaczyński mu hrozil, že si to s ním vyřídí. [celá zpráva]