Předseda rady Silvano Vincenti se už s požadavkem navrátit Monu Lisu do Itálie obrátil na francouzskou ministryni kultury Aurelii Filippettiovou. Takový krok by podle něj měl “vysokou historickou hodnotu, symbolickou i morální”.

Muzeum v Louvru ale toto nadšení zchladilo a o navrácení díla, které Italové znají pod názvem La Gioconda, neuvažuje.

Leonardo začal na obraze pracovat v roce 1503, kdy začal portrétovat Lisu del Giocondo, manželku toskánského obchodníka s hedvábím. Podle historiků vzal malbu s sebou, když se v roce 1516 přemístil do Francie.

Poté přešel obraz do majetku francouzské královské rodiny a po revoluci skončil v Louvru. Odtud byl v roce 1911 odcizen a o dva roky později byl nalezen ve Florencii v domě jednoho italského vlastence a bývalého zaměstnance Louvru.

Muzeum Uffizi ve Florencii následně krátce Monu Lisu vystavovalo, poté se dílo přestěhovalo do Říma, odkud bylo navráceno do Paříže. Nyní je renesanční skvost vystavován v Louvru a je ve vlastnictví francouzské vlády.

Světoznámé dílo už po několik staletí fascinuje lidi tajemně podmanivým způsobem, jakým malíř zachytil ženin úsměv.