Světové agentury záležitost komentují jako největší pirátský útok v evropských vodách v novodobých dějinách.

Loď Arctic Sea se plavila pod maltézskou vlajkou, vlastní ji lotyšská společnost, ale provozuje finská firma Solchart Management. Posádka byla ruská.

Plavidlo odrazilo od finských břehů 23. července. Jejím cílem byl alžírský přístav Bedžaja. Podle agentury Tass loď hned druhý den obsadila skupina až deseti ozbrojených mužů oděných v policejních uniformách. V té době bylo plavidlo u švédského ostrova Oland. Při přepadení byli údajně tři členové posádky zraněni.

FOTO: Ondřej Lazar Krynek, Mapy.cz

Poslední radiový kontakt s úřady měla loď s britskou pobřežní stráží 29. července krátce před 15. hodinou. Zřejmě jeden z únosců potvrdil Britům pozici a cíl v Alžírsku a loď proplula Lamanšským průlivem. Podle deníku The Guardian varoval o pár hodin Interpol britské úřady, že by loď mohla být v rukou únosců. Oficiálně to Interpol potvrdil až o deset dní později.

 

Neveze cenný náklad, takže se vážně domnívám, že pravděpodobně jde o obchodní spor mezi majitelem a třetí stranou, která se rozhodla vzít věci do svých rukouNick Davis, šéf britského námořního úřadu

 

O osudu lodi se spekuluje: podle některých mohla dostat nové jméno a piráti ji použijí při dalších přepadeních anebo k pašování zbraní, podle jiných mohlo jít o důsledek obchodního sporu. Další verzí je, že posádka nebo její část byli gangsteři, kteří mezi dřívím pašovali drogy nebo jiné nelegální zboží. Ruské úřady to však odmítly s tím, že to byli zkušení a důvěryhodní námořníci.

Vůbec naposledy byl signál AIS z lodi Arctic Sea zachycen u francouzského Brestu 30. července a později ji zahlédlo průzkumné letadlo u břehů Portugalska. Od té doby jakoby se za ní zavřelo moře. Do Bedžaje měla dorazit před více než týdnem a podle Španělů k Gibraltarskému průlivu nedoplula, což by znamenalo, že mohla zamířit jižně podél západního pobřeží Afriky.

 

Ukáže-li se, že jde o pirátství, jednalo by se o bezprecedentní případ. Toto jsou přísně střežené vody. Jestli posádka vypnula vysílání signálů AIS, nalezení lodi může být obtížné Jeremy Harrison, představitel britského úřadu pro lodní přepravu

 

Po lodi postavené v roce 1992 pátrají v Atlantiku plavidla černomořské flotily ruského námořnictva, průzkumné lodě a letadla vyslalo i Portugalsko.