Článek
Londýnská městská doprava spotřebuje ročně 1,6 terawatthodin. Legendární londýnské metro si z této porce ukrajuje největší krajíc – 1,2 TWh (pro srovnání: pražské metro ročně spotřebuje 225 GWh, tedy téměř šestkrát méně). Spotřeba londýnského metra tak odpovídá roční spotřebě necelých 328 londýnských domácností.
V současné době je zhruba 16 procent energie dodáváno z obnovitelných zdrojů, radnice však chce v následujících letech tento podíl navyšovat, do roku 2022 nejlépe o deset procent.
Zatímco dřívější plány počítaly s tím, že metro si bude opatřovat energii do jisté míry samo díky umístěním solárních panelů podél tratí – na řadě míst vede metro po povrchu – či zřizováním větrných farem, nyní se radnice chce zaměřit na smlouvy s dodavateli energií.
Veolia postaví v Mexiku spalovnu, elektřina z ní bude pohánět metro
Společnost British Bussines Energy představila čísla, kolik by bylo zapotřebí solárních panelů či větrných turbín k pohánění celého metra. V případě solárních panelů jde 5,6 milionu panelů, které by zabírali celkovou rozlohu o rozloze 11,29 čtverečních kilometrů (to je opět pro srovnání zhruba rozloha vnitřní Prahy).
Metro má jít příkladem
V případě větru by londýnské metro dokázalo pohánět zhruba 200 turbín. Ty však potřebují podstatně více místa a zabraly by území o velikosti 26 čtverečních kilometrů.
V londýnském metru si cestující brzy zatelefonují
Radnice proto chce postupně uzavírat smlouvy s dodavateli elektřiny vyráběné z obnovitelných zdrojů. „Jako jeden z největších odběratelů energie v Londýně, je důležité, aby hromadná doprava ukázala cestu k zelené energii,“ uvedl starosta Sadiq Khan.
Metro má být příkladem úsporného nakládání s energií. A to nejenom jako příjemce. Od letošního roku v rámci pokusného projektu poskytuje přebytečné teplo, které se v tunelech hromadí zhruba tisícovce domácnostem na topení a ohřev vody.