Hlavní obsah
Nákladní automobily MAN řady CLA 20.280. Foto: Alex Švamberk, Novinky

Sýrie je minimálně do příštího května pod sankcemi EU, které zabraňují dovozu ropy, blokují dodávky zejména do energetického sektoru a zakazují techniku, která by mohla být použita pro represe nebo měla dvojí užití – tedy civilní i vojenské. Dopad sankcí je ve válkou zdecimované zemi vidět.

Nákladní automobily MAN řady CLA 20.280. Foto: Alex Švamberk, Novinky
Firmy se do Sýrie derou i přes sankce

Ulice Damašku jsou sice plné aut, ovšem většina je jich stará, převažují tam ojeté vozy starší generace Kia Rio a vozidla z Íránu a Číny. I na kouřících a páchnoucích autobusech je vidět, že mají nejlepší léta za sebou, což platí i o kamionech, mezi tahači většinou převažují zastaralé mercedesy série L s krátkou kapotou, které se dál vyrábějí v Íránu.

Občas však lze na silnici zahlédnout zcela nové tahače, u Damašku jsem viděl, jak na plošinových přívěsech převážejí čtyři úplně nové tahače Volvo, což naznačuje, že se sankce dají obejít.

Jako by se nechumelilo

Otevřeně to na 61. Mezinárodním veletrhu v Damašku přiznala zástupkyně syrských vojenských staveb, které vyrábějí zařízení pro těžbu ropy a kamenolomy, staví silnice a také vyrábějí luxusní kancelářský nábytek. Zdůraznila, že firma nijak neporušuje sankce, ale když jsem se ptal na dopravu kamene a stavebních hmot moderními vozy, uvedla, že tu jsou cesty, jak si takové vybavení opatřit, i když oni to nedělají.

Bavila se překvapivě otevřeně, možná proto, že všichni zahraniční novináři byli vybaveni visačkou vystavovatel.

Veletrh vypadal, jako by žádné sankce ani nebyly. Nic na tom nezměnilo ani varování americké diplomacie, že vystavovatelé mohou čelit sankcím. K vidění byly nejen nejmodernější televizory LG a Sharp či tiskárny Epson, ale také mnoho automobilů.

Katalogy na nákladní automobily MAN dostupné na strojírenském veletrhu v syrském Damašku.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Kromě íránských kopií peugeotů od firmy ADAA a čínských vozů Geely tam měla rozsáhlou expozici Kia i sesterský Hyundai, který pod širým nebem ukazoval i letošní facelift Elantry a různé stavební stroje. O kousek dál měl stánek německý MAN i s oficiálním logem, kde se prezentovaly nákladní vozy MAN CLA 20.280 se sklápěcí korbou, a právě k nim couval další s hasičskou nástavbou.

Vyfotil jsem si je, a když jsem si prohlížel katalog, přistoupil ke mně jeden ze zástupců u stánku: „Zařizujeme náhradní díly pro MAN.“ Protože jsem neprojevoval zájem, zalicitoval: „A jsme schopni dodat i nový vůz.“ Za chvíli jsem si v katalogu vybíral, jaká by byla vhodná konfigurace sklápěče z řady TGM pro přepravu suti k recyklaci. To už byli kolem mne čtyři lidé včetně šéfa stánku, který mi potvrdil, že auto bude nové z továrny, žádná repase. Když jsem mu řekl, že jsem z Čech, začal se zajímat, kdy se míní Škoda vrátit do Sýrie.

Zboží dovezou přes třetí zemi

Podobně ochotný byl i člověk z firmy poskytující servis na kamiony Volvo. I on po chvíli nabídl možnost dovozu nového vozu. A jak se podobný dovoz dělá? Většinou přes Libanon, kde má MAN svoji pobočku.

Co vše se dá do Sýrie dovézt, se ukázalo u stánku společnosti Al-Kamal Limited, jemuž dominoval ohromný dieselový motor britské firmy Perkins a množství energocentrál pro průmyslové využití s motory Perkins a alternátory Stamford. Zástupci řekli, že vše je legální, firma s adresou v Londýně má zastoupení v celém světě. V Sýrii podle svých slov dodává hlavně energocentrály Spojeným národům, ale klidně je může dodat i pro ambasádu.

Energocentrála o výkonu 60 kVA s britským dieselovým motorem Perkins a britským alternátorem Stamford.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Cesta takovýchto zařízení je složitější. Energocentrály jsem si měl vybrat z katalogu firmy Mikano International Limited, která má pobočku v Sýrii, ale sídlí v nigerijském Lagosu. Ve svých centrálách používá kromě motorů Perkins i americké motory Cummings, alternátory britské firmy Stamford a elektrickou výzbroj od švédsko-švýcarského ABB.

Že jde o zboží porušující sankce, je celkem jasné. Běžný člověk nepotřebuje zdroj o výkonu 20, 60, či dokonce 1000 kVA. Jde jasně o zařízení pro energetický sektor, který se přísně kontroluje. A jde i o zboží dvojího účelu, klidně se dá použít na nějaké menší základně.

Výrobce z unijní země samozřejmě nemusí nic vědět, motor nebo auto prodá v nějaké neutrální zemi a z té se přepraví do Sýrie. Nelze však vyloučit, že si některé firmy takto budují pozice pro dobu, až se situace změní a sankce se zruší, a využívají proto pobočky v méně exponovaných zemích a řetězec dalších firem.

Vystaveny byly v Damašku i lehké a střední traktory Foton Lovol vyráběné v Číně, z nichž nejbližší 704 má výkon 70 koní podobně jako Zetor Major.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Evropský výrobce je těžko postižitelný ještě z jednoho důvodu, EU sice vyhlašuje sankce, ale kontrola nepřipadá Bruselu. „Členské státy jsou odpovědné za implementaci a vynucení restriktivních opatření,“ uvedla už loni ve vyjádření pro Novinky.cz Evropská komise. „V případě důkazů, že jsou sankce EU porušovány, by měly být kontaktovány a informovány úřady členských států,“ dodala.

To znamená obrátit se na příslušný orgán, třeba německou hospodářskou komoru, jež ovšem nebude mít zas tak velký zájem tvrdě postihovat např. MAN za to, že jeho zástupce v nějaké cizí zemi dodává přes prostředníky auta do Sýrie a současně buduje firmě pozice v Sýrii. Snaha vydělat na budoucí rekonstrukci země je jasně patrná. Bulhaři mi řekli, že vidí v Sýrii velký potenciál. Nabízeli kromě kvalitního mramoru i náhradní díly pro automobily. Nákladní auta vystavoval i běloruský MAZ.

Pomineme-li Írán a Čínu, měly v Damašku jeden z největších stánků Spojené arabské emiráty, které ve válce silně podporovaly vzbouřenecké skupiny. Stánku o rozloze 490 metrů čtverečních dominovala firma Arabtec, jež stavěla i nejvyšší věž světa Burdž Chalífa v Dubaji. Kromě obytných domů ale buduje i ropnou infrastrukturu a staví elektrická zařízení.

Omán vystavoval na ploše 225 metrů čtverečních, pro srovnání ČR na ploše 84 metrů. Automobily byly vystaveny na větší ploše, ovšem s výjimkou čínských a části íránských nikoliv v rámci národních stánků.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků