FAA ve svém rozhodnutí uvádí, že ve chvíli sestřelení amerického dronu, který může létat ve výšce až 18 kilometrů, bylo nejbližší civilní letadlo ve vzdálenosti zhruba 80 kilometrů.

„Ve chvíli sestřelení bylo v té oblasti mnoho civilních letadel,“ sdělil FAA. Úřad je znepokojen napětím a vojenskou aktivitou v blízkosti civilních linek a také ochotou Íránu použít střely dlouhého doletu v mezinárodním vzdušném prostoru bez varování.

Opatření se týká oblasti pod kontrolou íránských dispečerů. Nemělo by tedy zabránit využití velkých leteckých přístavů, jako je ten v Dubaji.

Spojené státy tvrdí, že špionážní bezpilotní letoun RQ-4C byl sestřelen nad mezinárodními vodami, Írán ale tvrdí, že letěl nad jeho územím v provincii Hormuzgán. [celá zpráva]

Místo, kde byl sestřelen dron RQ-4C podle amerických údajů. Vyznačeno je místo sestřelu a teritoriální vody Íránu a Ománu

Místo, kde byl sestřelen dron RQ-4C podle amerických údajů. Vyznačeno je místo sestřelu a teritoriální vody Íránu a Ománu.

FOTO: ČTK/AP

Americká společnost United Airlines už zrušila lety z Newarku do indické Bombaje a zpět, jejichž trasa vede íránským vzdušným prostorem. Mluvčí společnosti oznámil, že lidé, kteří měli letenky z Bombaje do Newarku, si budou moci zamluvit náhradní lety.

Nařízením se řídí i aerolinky z dalších zemí

Rozhodnutí FAA se netýká leteckých společností mimo USA, avšak řídí se jím i aerolinky z dalších zemí. Mluvčí skupiny Air France-KLM sdělil, že letadla se budou vyhýbat trasám nad částí Íránu a že jde o preventivní opatření. Totéž oznámila i nizozemská stanice NOS, podle níž se společnost KLM rozhodla změnit trasy v závislosti na rozhodnutí FAA.

Německá Lufthansa oznámila, že její letadla přestala létat nad částí íránského území. Její mluvčí řekl, že letadla Lufthansy nepoužívají trasu nad Hormuzským průlivem od 20. června, ale že Lufthansa stále zajišťuje spojení s Teheránem.

Írán sestřelil velký americký špionážní dron
Trump v posledních minutách zrušil útok na Írán. Letouny už byly ve vzduchu  

Australská společnost Qantas sdělila, že její stroje zajišťující spojení na Blízkém východě se budou vyhýbat přeletům Hormuzského průlivu a Ománského zálivu. Znamená to úpravu trasy linek mezi Austrálií a Londýnem.

Společnost British Airways se rozhodla řídit doporučením FAA a bude se íránskému prostoru vyhýbat. Spoje budou zajištěny náhradními trasami. Rovněž Malaysia Airlines nebudou používat trasu nad Íránem, která se využívala při letech z Kuala Lumpuru do Londýna, Džiddy a Medíny.