Kdo ji ovládá, drží v rukou klíče k Mosulu. Pokud by se hráz protrhla, Mosul by se ocitl pod 30 metry vody a ještě v Bagdádu by hladina řeky dosahovala až pěti metrů.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Katastrofa by byla srovnatelná se záplavou, která vznikla při rozbití hrází na Žluté řece za japonsko-čínské války roku 1938. Tehdy to mělo zadržet postupující Japonce. O život přišlo 900 000 lidí.

Do Mosulu by mohla ničivá vlna dorazit za tři a půl hodiny.

Mosulská přehrada

Mosulská přehrada

FOTO: David Ryneš, Yahoo Maps

Přehrada na Tigridu je největší v Iráku a byla vždy symbolem iráckých ambicí vybřednout z chudoby a stát se moderní zemí. Její vybudování přišlo na 1,5 miliardy dolarů. Hráz dlouhou 3,6 kilometru vystavěla v 80. letech italsko-německá společnost a přehrada je životně důležitým zdrojem vody i elektřiny pro téměř dvoumiliónový Mosul.

V německé firmě Hochtief, která se na stavbě vodního díla podílela, se však o ní vždy hovořilo jako o jejím nejhorším projektu vůbec, sdělil agentuře Reuters zástupce společnosti.

Mosulskou přehradu bojovníci Islámského státu obsadili začátkem srpna. Archivní snímek

Mosulská přehrada na archivním snímku

FOTO: Khalid Mohammed, ČTK/AP

Hráz je vybudovaná na mimořádně nestabilním podloží ze sádrovce. "Z geologického hlediska nejde o kámen, je to sediment měkký jako máslo. Fyzikálně je to spíš vazká tekutina, celé se to podobá švýcarskému sýru," sdělil německý zdroj, který nechtěl být jmenován. Aby se hráz nerozpadla, je nezbytné zpevňovat základy a zaplňovat praskliny denně betonovými injektážemi.

Kurdský bojovník se strženou vlajkou Islámského státu u mosulské přehrady

Kurdský bojovník se strženou vlajkou Islámského státu u mosulské přehrady

FOTO: Stringer, Reuters

Základy už tři dny nezpevňovali

Richard Coffman z univerzity v Arkansasu se přehradou podrobně zabýval a řekl, že injektáže je třeba provádět po šest dní v týdnu. "Jestliže se to na pár týdnů přeruší, začnou se základy rozpadat, což může přehradu podemlít a z nádrže začne unikat voda," sdělil.

"Je třeba to dělat denně, aby se udržela stabilita," potvrdil irácký inženýr Salár Ismáíl, jenž sám z obav o život z přehrady odešel. Vojáci sice personálu nařídili, aby injektáže obnovil, ale inženýři to odmítli, dokud se bezpečnostní situace nezlepší. Geolog Váil Matti řekl, že jestliže nebude údržba rychle obnovena, je prolomení přehrady nevyhnutelné.

Na stavbě pracovalo mnoho cizinců a v okolí přehrady pro ně vzniklo luxusní ubytování s bazény a fotbalovými hřišti. "Když jsme měli volno, bylo tam co dělat. Hráli jsme fotbal proti týmu mosulské univerzity. Nic nám nechybělo, vše nám dováželi z Evropy," řekl skotský inženýr, který na stavbě pracoval v letech 1983 až 1988.

Ital Giuseppe Catani, který byl finančním ředitelem jedné italské firmy, řekl, že ubytovací areál byl prostorný a jeho části si lidé pojmenovali Malá Paříž nebo Malá Itálie. Iráčané byli hrdí na to, že budou mít jednu z největších přehrad světa," řekl.

Kurdští bojovníci u mosulské přehrady

Kurdští bojovníci u mosulské přehrady

FOTO: Reuters

To vše je minulost. Mluvčí kurdských milicí Halgurd Hikmat řekl, že lidé z IS umístili miny i do nitra hráze. Kurdové jsou prý rozhodnutí stavbu ochránit, což je ale vzhledem k její odlehlosti a také rozměrům velmi těžké.

Odborníci, kteří se podíleli na ostraze přehrady za americké invaze před deseti lety, se domnívají, že IS přehradu dobyl tak rychle právě proto, že nebyla dobře chráněná. K zabezpečení je zapotřebí trvalá přítomnost vojáků a také letecký dohled. Jakmile IS zjistí, že se situace zklidnila, zaútočí na přehradu znovu a může ji zase získat.