Článek
Kdo ji ovládá, drží v rukou klíče k Mosulu. Pokud by se hráz protrhla, Mosul by se ocitl pod 30 metry vody a ještě v Bagdádu by hladina řeky dosahovala až pěti metrů.
Katastrofa by byla srovnatelná se záplavou, která vznikla při rozbití hrází na Žluté řece za japonsko-čínské války roku 1938. Tehdy to mělo zadržet postupující Japonce. O život přišlo 900 000 lidí.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Do Mosulu by mohla ničivá vlna dorazit za tři a půl hodiny.
Přehrada na Tigridu je největší v Iráku a byla vždy symbolem iráckých ambicí vybřednout z chudoby a stát se moderní zemí. Její vybudování přišlo na 1,5 miliardy dolarů. Hráz dlouhou 3,6 kilometru vystavěla v 80. letech italsko-německá společnost a přehrada je životně důležitým zdrojem vody i elektřiny pro téměř dvoumiliónový Mosul.
V německé firmě Hochtief, která se na stavbě vodního díla podílela, se však o ní vždy hovořilo jako o jejím nejhorším projektu vůbec, sdělil agentuře Reuters zástupce společnosti.
Hráz je vybudovaná na mimořádně nestabilním podloží ze sádrovce. "Z geologického hlediska nejde o kámen, je to sediment měkký jako máslo. Fyzikálně je to spíš vazká tekutina, celé se to podobá švýcarskému sýru," sdělil německý zdroj, který nechtěl být jmenován. Aby se hráz nerozpadla, je nezbytné zpevňovat základy a zaplňovat praskliny denně betonovými injektážemi.
Základy už tři dny nezpevňovali
Richard Coffman z univerzity v Arkansasu se přehradou podrobně zabýval a řekl, že injektáže je třeba provádět po šest dní v týdnu. "Jestliže se to na pár týdnů přeruší, začnou se základy rozpadat, což může přehradu podemlít a z nádrže začne unikat voda," sdělil.
"Je třeba to dělat denně, aby se udržela stabilita," potvrdil irácký inženýr Salár Ismáíl, jenž sám z obav o život z přehrady odešel. Vojáci sice personálu nařídili, aby injektáže obnovil, ale inženýři to odmítli, dokud se bezpečnostní situace nezlepší. Geolog Váil Matti řekl, že jestliže nebude údržba rychle obnovena, je prolomení přehrady nevyhnutelné.
Na stavbě pracovalo mnoho cizinců a v okolí přehrady pro ně vzniklo luxusní ubytování s bazény a fotbalovými hřišti. "Když jsme měli volno, bylo tam co dělat. Hráli jsme fotbal proti týmu mosulské univerzity. Nic nám nechybělo, vše nám dováželi z Evropy," řekl skotský inženýr, který na stavbě pracoval v letech 1983 až 1988.
Ital Giuseppe Catani, který byl finančním ředitelem jedné italské firmy, řekl, že ubytovací areál byl prostorný a jeho části si lidé pojmenovali Malá Paříž nebo Malá Itálie. Iráčané byli hrdí na to, že budou mít jednu z největších přehrad světa," řekl.
To vše je minulost. Mluvčí kurdských milicí Halgurd Hikmat řekl, že lidé z IS umístili miny i do nitra hráze. Kurdové jsou prý rozhodnutí stavbu ochránit, což je ale vzhledem k její odlehlosti a také rozměrům velmi těžké.
Související témata:
Odborníci, kteří se podíleli na ostraze přehrady za americké invaze před deseti lety, se domnívají, že IS přehradu dobyl tak rychle právě proto, že nebyla dobře chráněná. K zabezpečení je zapotřebí trvalá přítomnost vojáků a také letecký dohled. Jakmile IS zjistí, že se situace zklidnila, zaútočí na přehradu znovu a může ji zase získat.