O zániku lidstva mluvme už nyní, vyzývá americký vědec

Člověk jako druh je odsouzen k vyhynutí, a to možná už brzy, tvrdí v časopise The Scientific American paleontolog Henry Gee, autor knihy A (Very) Short History of Life on Earth ((Velice) krátká historie života na Zemi). Připomíná, že druhy savců přicházejí a odcházejí poměrně rychle. Objevují se, prosperují a mizí zhruba během milionu let.

Konec lidstva v uměleckém ztvárnění: lidé okukují instalaci Felicity O’Rourke na venkovní výstavě v britském Wimbledonu.

Výzkum fosilií ukázal, že náš druh je na světě asi 315 tisíc let. Po většinu té doby byl vzácný – tak vzácný, že stál na okraji vyhynutí možná více než jen jednou, před 70 tisíci lety.

Náš druh je na světě asi 315 tisíc let. Po většinu té doby byl vzácný

Tím byla zaseta semena zkázy. Nic na tom nemění ani fakt, že v posledních staletích se lidská populace velmi rychle rozrostla. Výsledkem totiž je, že člověk jako druh je nyní mimořádně stejný.

Pro srovnání: v několika tlupách divokých šimpanzů je větší genetická různorodost než v celém lidstvu. Nedostatečná genetická různorodost není pro přežití druhu nikdy dobrá.

Špatné zprávy

Současné populační prognózy se liší. Panuje však shoda, že v polovině století dosáhne počet lidí vrcholu a pak začne prudce klesat. Už v roce 2100 může být počet obyvatel planety menší než nyní. Ve většině zemí – včetně chudších – je už porodnost výrazně nižší než úmrtnost.

Svět je na pokraji propasti, burcuje šéf OSN Guterres

Zahraniční

V posledních desetiletích navíc masivně poklesla kvalita lidského spermatu, a to z důvodů, jimiž si není nikdo jist. Jedním z možných faktorů je znečištění, dalším může být stres. Ten může být vyvolán nejen životním stylem, ale třeba i dlouhodobým pobytem v těsné blízkosti mnoha jiných.

Po většinu existence našeho druhu přebývali lidé v nevelkých roztroušených skupinách. Ve městech, prakticky jeden na druhém, začali žít teprve před pár tisíci lety.

K poklesu populačního růstu přispívá i ekonomika. Člověk podle Geea již nyní pohlcuje 25 až 40 procent organické hmoty, kterou vytvářejí rostliny ze vzduchu, vody a slunečního záření.

Pod Vesuvem objevili kostru muže prchajícího před erupcí. Měl u sebe prstýnek

To je špatná zpráva nejen pro další druhy na planetě, které jsou na této hmotě závislé, ale i pro lidstvo. Lidé musí pracovat více a déle, aby si udrželi životní úroveň, které se těšili jejich rodiče, pokud takové úrovně vůbec dosáhnou. Podle Geea se objevuje stále více důkazů, že ekonomická produktivita v posledních 20 letech celosvětově stagnuje či klesá.

Život na dluh

Nejzákeřnější hrozbou je prý „život na dluh“. Příčinou vymírání bývá obvykle opožděná reakce na ztrátu prostředí k životu. Nejvíce ohroženy jsou druhy ovládající určitá stanoviště na úkor dalších, které se musí stěhovat jinam, a tak se rozptýlí do různých prostředí, kde se adaptují. Když se podmínky změní, mají adaptovaní větší šanci na přežití.

Lidé dnes obývají víceméně celou planetu. Mohlo by se tedy zdát, že jsou adaptováni na vše. Přesto Gee tvrdí: „Ti, kteří jsou ochotni vidět příznaky (vyhynutí), je už vidí.“

Lidstvo jako velryby na moři, taková by mohla být budoucnost bydlení

Tipy a trendy

Až se životní prostředí zhorší tak, že k dispozici bude méně zdrojů, až porodnost klesne pod úroveň úmrtnosti, přičemž genetické zdroje zůstanou omezené, „povede jediná cesta směrem dolů“. Otázka prý teď zní: Jak rychle to bude? Lidská populace je podle Geea „předurčena nejen k poklesu, ale i ke kolapsu – a to již brzy“.

Vědec připomněl amerického zpěváka Toma Lehrera a jeho Píseň za třetí světovou válku z roku 1965. Lehrer, který žil ve světě naplněném obavami z ničivého jaderného konfliktu, tvrdil, že „pokud mají z třetí světové války vzejít nějaké písně, měli bychom je začít psát už nyní“. Totéž dnes podle Geea platí pro psaní o zániku lidstva.

Emancipace brzdou?
Udržení lidské populace může ohrozit i něco, co se jinak považuje za vítané.
Gee má na mysli emancipaci žen, které už nemusí rodit tolik dětí, aby se aspoň některé z nich dožily dospělosti.
Menší počet dětí ale znamená pokles populace.
Ani porody v pozdějším věku nejsou přínosem.