Hlavní obsah
Uzemněné letouny Boeing 737 MAX v Seattlu Foto: Lindsey Wasson, Reuters

Boeing i úřady o potížích s MAX věděly, ale zisk byl prý přednější

Americké úřady věděly o technických problémech letadel typu Boeing 737 MAX, přesto jejich provoz povolily. Toto závažné obvinění na adresu firmy vznesl její exmanažer Ed Pierson, když vypovídal při slyšení ve výboru pro dopravu Sněmovny reprezentantů.

Uzemněné letouny Boeing 737 MAX v Seattlu Foto: Lindsey Wasson, Reuters
Boeing i úřady o potížích s MAX věděly, ale zisk byl prý přednější

Pierson, jenž zodpovídal za výrobu v závodě v Rentonu ve státě Washington, řekl, že v době obou katastrof zmíněných boeingů v roce 2018, při nichž zahynulo celkem 346 lidí, panovaly v produkci chaotické poměry.

Vedení nejprve zvýšilo tempo výroby ze 47 na 52 letadel měsíčně. Následkem toho se prý celý proces vymkl kontrole. Jednotlivé díly přicházely se zpožděním či poškozené a na zaměstnance doléhala přepracovanost.

Pierson, který kdysi sloužil u vojenského námořnictva, se už několik měsíců před první katastrofou v Indonésii obrátil na nadřízené a navrhl jim alespoň krátkodobé přerušení výroby. Z dob vojenské služby věděl, že jisté operace bylo nutné přerušit i kvůli menším bezpečnostním rizikům. Šéf to prý ale odmítl a odpověděl: „Vojáci nemusí vytvářet zisk.“

Po druhém neštěstí po pěti měsících v Etiopii na problémy upozornil znovu, a to nejen vedení, ale i vládní úřady, včetně Federálního úřadu pro letectví (FAA). Ani poté ale ničeho nedosáhl.

Boeing 737 MAX 8 letecké společnosti Ethiopian Airlines spadl letos v březnu šest minut po startu z letiště zhruba 60 kilometrů od etiopské metropole Addis Abeba. Při nehodě zemřelo všech 157 lidí na palubě. Oběťmi byli lidé z 35 zemí, včetně čtyř Slováků.
Stejný stroj měl nehodu už loni v říjnu, kdy se letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 189 lidmi na palubě zřítilo po startu z letiště v Jakartě. Ani tehdy neštěstí nikdo nepřežil.

Šéf FAA připustil značné otálení

Boeing na prohlášení bývalého manažera reagoval slovy, že vedoucí pracovníci firmy brali Piersonovy obavy na vědomí, diskutovali o nich a vyhodnocovali je.

Před sněmovním výborem vypovídal i šéf FAA Steve Dickson, jenž svůj úřad bránil, připustil nicméně, že FAA se zákazem letů boeingů řady MAX velmi otálel. Dickson současně tlumil naděje na opětovné povolení provozu zmíněných strojů.

„Učiníme všechny potřebné kroky bez ohledu na to, jak dlouho to bude trvat,“ řekl televizi CNBC s tím, že to „určitě nebude v tomto roce“.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků