Společnosti Lockheed Martin a Boeing, které stroj společně vyvinuly, start schválily s tím, že nepředstavuje žádné riziko. Původně měl X-37B vzlétnout už 4. října a vynést satelit GPS, ale nestalo se tak kvůli úniku paliva.

Archivní záběr stroje X-37B

Archivní záběr stroje X-37B

FOTO: USAF/NASA

Raketoplán se z předchozí mise vrátil 16. června 2012. [celá zpráva]

Generál William L. Shelton z vesmírného velitelství letectva prodloužení mise i celý její průběh označil na mimořádný úspěch.

Archivní záběr stroje X-37B

Archivní záběr stroje X-37B

FOTO: USAF/NASA, ČTK/AP

USA odmítají o projektu X-37B sdělit podrobnosti s tím, že je tajný, tvrdí však, že neporušuje konvenci zakazující umisťování zbraní do kosmu. Údajně měl předchozí let sloužit jako test nových kosmických technologií. Objevily se spekulace, že byl raketoplán použit ke špionáži čínského satelitu, ale letectvo USAF to popřelo s tím, že raketoplán i čínský satelit se pohybovaly na různých orbitách.

Raketa Altas V vynáší vojenský bezpilotní raketoplán X-37B

Raketa Altas V vynáší vojenský bezpilotní raketoplán X-37B.

FOTO: Scott Audett, Reuters

Nadále ale panuje podezření, že raketoplán může být využit k vyřazení nepřátelských satelitů z činnosti nebo k ovlivňování jejich funkčnosti či k dopravě zbraní na oběžnou dráhu.

X-37B je dlouhý devět metrů a vynáší ho do kosmu raketa Atlas V.