Strojvedoucí Francisco José Garzón, který je v policejní vazbě vyšetřován pro podezření ze zabití z nedbalosti, byl zraněn na hlavě a má poraněná žebra. Když ho jeden z místních dobrovolníků doprovázel k ošetření, řekl mu Garzón, že chce zemřít. Údajně dodal, že „jel moc rychle“ a „bylo zapotřebí brzdit, ale nešlo to“.

Předseda španělské Správy železniční infrastruktury Gonzalo Ferre ovšem tvrdí, že všechny bezpečnostní systémy vlaku fungovaly. Proto označil za viníka nehody strojvedoucího, který podle něj měl začít brzdit již čtyři kilometry před osudnou zatáčkou. [celá zpráva]

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Bezpečnostní kamera zachytila moment, kdy vlak vykolejil

Vlak v nebezpečné zatáčce před santiagským nádražím víc než dvojnásobně překročil přípustnou rychlost, vykolejil a roztříštil se o betonový koridor. Počet mrtvých se v neděli zvýšil ze 78 na 79, se zraněním v nemocnici leží dalších 70 lidí, z nichž stav 22 je vážný.

ČTĚTE TAKÉ
Strojvedoucí se na Facebooku chlubil, jak jezdí rychle
Vlak se zvedl jako na horské dráze, popsal šťastlivec
Kamera zachytila tragické vykolejení španělského vlaku
Podělal jsem to, řekl strojvedoucí havarovaného vlaku po nehodě
Ve Španělsku vykolejil vysokorychlostní vlak, 80 mrtvých

Garzón dorazil k soudu

Garzón v neděli dorazil v policejním autě s temnými skly do budovy městského soudu v Santiagu de Compostela. Měl by soudce, pozůstalé i celou španělskou veřejnost informovat o okolnostech jedné z nejvážnějších železničních havárií ve španělských dějinách. Jednání soudu je neveřejné.

Garzón zatím odmítal vypovídat, jeho předpokládaný čtvrteční výslech byl odložen na neděli, údajně ze zdravotních důvodů.

Zraněnému strojvedoucímu Franciskovi Josému Garzónovi pomáhají z místa nehody. Foto z 24. července 2013

Zraněnému strojvedoucímu Franciskovi Josému Garzónovi pomáhají z místa nehody. Foto z 24. července 2013

FOTO: La Voz de Galicia/Xoan Soler, ČTK/AP

Strojvedoucí údajně již dříve přiznal, že vlak výrazně překročil povolenou rychlost. Tento fakt podle médií potvrzují i první údaje získané z palubních záznamníků.