Hlavní obsah

Za nehodu může on, ukázal šéf španělských drah na strojvedoucího. Ten mlčí

– Madrid • Aktualizováno

Předseda španělské Správy železniční infrastruktury Gonzalo Ferre už má jasno v tom, kdo může za tragickou nehodu rychlovlaku, při které ve středu zahynulo 78 lidí. Podle něj vina padá na hlavu strojvedoucího, který měl začít brzdit již čtyři kilometry před osudnou zatáčkou u města Santiago de Compostela.

Foto: Reuters

Čtyři vagóny se zcela převrítily

Článek

Ferre tvrdí, že všechny bezpečnostní systémy fungovaly, ale pro případ, že by selhaly, má strojvedoucí k dispozici přesný plán postupu v takové situaci.

Železniční odbory ale stále varují před předčasnými závěry a upozorňují, že viníkem nehody mohla být i nedostatečná zabezpečovací technika.

Strojvedoucí odmítá vypovídat

Španělská policie 52letého strojvedoucího, který nehodu přežil a je hospitalizován s lehčím zraněním, formálně zadržela pro podezření z nedbalosti při řízení vlaku. Muž ale podle policie odmítá vypovídat. Jeho výpověď by přitom měla vyšetřování výrazně posunout. Podezřelý, který je pod policejním dohledem, bude co nejdříve předveden před soudce, uvedla v pátek policejní mluvčí.

Při havárii podle nové bilance zemřelo 78 lidí a 178 osob se zranilo.

Foto: La Voz de Galicia/Xoan Soler, ČTK/AP

Zraněnému strojvedoucímu Franciskovi Josému Garzónovi pomáhají z místa nehody. Foto z 24. července 2013

Vedení společnosti Renfe uvedlo, že havarovaný vlak před cestou prošel standardní technickou prohlídkou. Vlak vyrobený v letech 2007 až 2009 byl v roce 2012 přestavěn na dieselový pohon a na trati mohl jet až dvousetkilometrovou rychlostí. Dopravce zároveň informoval, že strojvedoucí Francisco José Garzón byl zaměstnancem s třicetiletou praxí, který z Madridu na severozápad Španělska jezdil déle než rok.

Odbory železničních strojvůdců Semaf upozornily, že nehodě mohl zabránit moderní zabezpečovací systém ETCS, který sleduje rychlost vlaku a dokáže soupravu zabrzdit. Ten sice na vysokorychlostní trati z Madridu funguje, ale těsně před Santiagem končí a dál - tedy i v místě nehody - funguje starší systém ASFA. Ten podle šéfa odborů vlak při překročení povolené rychlosti automaticky nezastaví, pouze upozorní strojvedoucího.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám