Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Ondřej Deml, ČTK

Přijímací testy ukázaly, že Cermat má vlastní vzdělávací politiku, tvrdí organizace EDUin

Na podobě letošních přijímaček na střední školy se podle neziskové organizace EDUin ukázalo, že Cermat vytváří vlastní vzdělávací politiku, odlišnou od strategie schválené vládou. Ačkoli MŠMT kvůli epidemii covidu uchazečům u zkoušek prodloužilo čas, obtížnost testů se podle kritiků zvýšila. Studijní předpoklady prý nebudou hrát takovou roli jako kvalita distanční výuky či domácí podmínky k učení. Cermat se proti tomu ohradil.

Ilustrační foto Foto: Ondřej Deml, ČTK
Přijímací testy ukázaly, že Cermat má vlastní vzdělávací politiku, tvrdí organizace EDUin

Jednotné přijímací zkoušky, které organizuje Cermat, se konaly 3. až 6. května. Zejména test z matematiky v první den zkoušek podle některých dětí a rodičů svou obtížností neodpovídal výuce na dálku.

Ministerstvo školství podle své mluvčí Anety Lednové výsledky testů zkontroluje jako každý rok.

MŠMT: Testy jsou pro všechny stejné a srovnávají úspěšnost

Školský resort již dříve upozornil, že testy jsou pro všechny stejné a srovnávají úspěšnost žáků. Úřad si podle Lednové složitou situaci letošních uchazečů uvědomuje. „Za kvalitu testů zodpovídá Cermat,” zopakovala mluvčí tento týden v úterý.

„Cermat je přímo řízenou organizací ministerstva školství, jeho pokyny ale dlouhodobě nezohledňuje. Letošní přijímací zkoušky jsou důkazem toho, že si tvoří vlastní vzdělávací politiku, která se ovšem míjí s dikcí vládou přijaté Strategie 2030+,” konstatoval v tiskové zprávě programový ředitel vzdělávací společnosti EDUin Miroslav Hřebecký.

„V letošním roce se nebude přijímat na střední školy podle nějakých studijních předpokladů, ale takřka výhradně podle klíče, kdo měl kvalitní distanční výuku, dostupnou techniku a funkční rodinné zázemí,” obává se Hřebecký, jelikož Cermat podle něj stávající situaci nijak nezohlednil. Způsob přijímání na střední školy je proto podle něj potřeba zásadně změnit.

Podle Marka Lehečky z referátu vnějších vztahů Cermatu jsou tvrzení Hřebeckého nepodložená a zkreslující.

„Vědomosti a dovednosti ověřované testy jednotné přijímací zkoušky dlouhodobě vycházejí z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a na něj navázaných specifikací požadavků,” reagoval.

Klást větší důraz na práci s informacemi

Jedním z hlavních cílů Strategie vzdělávání 2030+, kterou vláda schválila loni na podzim, je snižování nerovností ve vzdělávání. Součástí má být i redukce učiva v rámcových vzdělávacích programech. Školáci by se měli učit méně faktů a lépe se orientovat ve velkém množství informací.

Podle společnosti EDUin se ministerstvo snažilo vyjít letos uchazečům vstříc např. tím, že prodloužilo čas na vypracování testu z češtiny o deset minut a u matematiky o 15 minut. Zkoušky se posunuly z první poloviny dubna na začátek května.

Kdo se hlásil jen na jednu školu s jednotnými přijímačkami, mohl psát testy dvakrát jako ten, kdo se přihlásil na dvě školy. Ze dvou pokusů se každému započítává lepší výsledek.

MŠMT také školy v minulých měsících upozorňovalo, že po návratu z výuky na dálku nemají děti hned testovat či známkovat a mají věnovat pozornost jejich psychice. Cermat to ale podle společnosti EDUin v zadáních testů nezohlednil.

„Nelze určit, co se v jednotlivých školách učilo”

Ředitelka Cermatu Michaela Kleňhová v lednu uvedla, že ministerstvo mělo požadavek upravit testy tak, aby neobsahovaly látku posledního ročníku, kterou studenti probírali dálkově. Podle ní ale není taková redukce možná.

„Jelikož neexistují jednotné učební plány škol, nedá se spolehlivě určit, co se v posledním půlroce učilo,” vysvětlila.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků