NASA a BBC ocenily česko-slovenský snímek komety. Slovák pro něj riskoval život

Novinky, Filip Šára

Zveřejnění na webu sponzorovaném americkým úřadem NASA i v magazínu britské stanice BBC se dočkala fotografická mozaika komety Neowise od autorů z ČR a Slovenska. Společný snímek českého astrofotografa Petra Horálka a slovenského Tomáše Slovinského spojuje kometu z několika míst. Stály za tím podle nich značné výdaje, úsilí a spánkový deficit, slovenský autor navíc kvůli tomu prý riskoval život.

Foto: Petr Horálek, Tomáš Slovinský

Snímek „Proměny komety NEOWISE nad Tatrami“

Unikátní fotka „Proměny komety NEOWISE“ zachycující postupný vývoj jasné červencové komety Neowise na obloze nad masivem Vysokých Tater byla v pondělí 2. listopadu publikována jako prestižní Vědecký snímek dne NASA (Earth science Picture Of the Day), jehož správcem je James Foster, emeritní vědecký pracovník Goddardova kosmického střediska NASA.

Snímek komety nyní vyšel i v editorském výběru listopadového čísla časopisu BBC Sky and Night.

NASA ocenila už druhou českou fotku komety Neowise

Aby mozaika vůbec vznikla, spojili oba fotografové síly od počátku její viditelnosti 9. července až po její zeslábnutí na večerní obloze 2. srpna. Vesmírný objekt zaznamenávali operativně podle vývoje počasí – jelikož disponovali velmi podobnou technikou, mohli pořizovat data s prakticky identickou kvalitou.

„Hlavním problémem bylo počasí, proto bylo nutné absolvovat dlouhé cesty za jasnem s minimem spánku,” uvedl fotograf a astronom Horálek.

On sám za vlasaticí cestoval prakticky denně po celém území Česka a několikrát i do Polska, jeho kolega Slovinský kometu zaznamenával na slovenském území a při své expedici na řecké Krétě.

Tatry jako připomínka čs. astronomie

„Protože se poloha komety vůči hvězdám na nebi při pozorování v jeden okamžik z různých míst na Zemi nijak nelišila, bylo nakonec možné nasnímané obrazy komety matematicky vložit do jedné oblohové mozaiky, a ukázat tak vývoj komety pro každý druhý den,” popsal popularizátor astronomie Slovinský.

Noční scenérie s hvězdným nebem, do kterého byly polohy komety „matematicky vregistrovány”, nebyla vybrána náhodou. Fotografové se dohodli, že příběh viditelnosti letošní velké červencové komety by měl symbolicky připomenout československou astronomii – a na obrazu by se tak měl objevit masív Vysokých Tater. Snímek je navíc dílem spolupráce Čecha a Slováka.

Foto: Petr Horálek, Tomáš Slovinský

Snímek „Proměny komety NEOWISE nad Tatrami“ (verze s popisky). První snímek komety zcela vpravo byl pořízen 9. července 2020, poslední, vlevo, 26. srpna 2020.

Jak připomíná Horálek, právě tam, na Lomnickém štítu, Skalnatém plese a také ve Staré Lesné pod Tatrami dosáhli Čechoslováci v poválečném období velkých úspěchů, mj. právě v oblasti objevů komet – nejznámější je periodická kometa 45P/Honda-Mrkos-Pajdušáková objevená v roce 1948 ze Skalnatého plesa.

Jediné místo, odkud se celé pohoří promítá přesně na severu a svým profilem kopíruje hvězdnou oblast, kde se v průběhu července postupně přesouvala od severovýchodu na severozápad kometa Neowise, je vrch Kozí Kameň s výškou 1255 metrů (pohoří Kozí chrbty).

Šel do oblasti známé výskytem medvědů

Aby se však mozaiku povedlo správně zachytit, musel Slovinský celý výhled fotit ve velmi úzkém „časovém“ okně, kdy byla celá oblast oblohy, kudy kometa letěla, v přesně zvolené konstelaci s masivem Tater. Toto časové okénko trvalo asi půl hodiny.

„Nejenže musel absolvovat náročnou túru s vidinou nejistého počasí v inkriminovaném fotografickém okně, ale riskoval svůj holý život, neboť oblast je známa výskytem nebezpečných hnědých medvědů,” řekl o něm Horálek. Slovinský uznává, že by znovu takto neriskoval.

Na obloze začíná úřadovat nejjasnější kometa za posledních 13 let

Pro možné sledování z Česka byla Neowise nejzářivější kometou od roku 1998 (od komety Hale-Bopp). Co se týkalo viditelnosti jinde na Zemi, šlo celosvětově o nejjasnější kometu za posledních 13 let.

Před 25 lety byla objevena superjasná Hale-Boppova kometa, „předvoj“ současné Neowise