Kometu Leonard můžeme zatím spatřit jen dalekohledem

Kometu Leonard mohou lidé navzdory očekávání zatím spatřit jen dalekohledem. Obavy, že se její jádro rozpadá, se však nenaplnily, řekl místopředseda České astronomické společnosti (ČAS) Pavel Suchan. Astronomové očekávali, že by kometa mohla být mezi 3. až 10. prosincem viditelná pouhým okem.

Foto: David Boura

Kometa Leonard a hvězdokupa M3

„Není vidět očima, je vidět v triedru. Je k tomu navíc ještě potřeba mít tmavou oblohu. A pokud člověk chce vidět kometu s jejím chvostem, je zatím nutný dalekohled o průměru deseti centimetrů a větší,“ vysvětlil Suchan.

Připomněl nicméně, je ještě existuje šance na to, že lidé kometu spatří pouhým okem. „U komet se to opravdu může prudce změnit,“ podotkl.

Blíží se kometa Leonard. Její jasnost však neroste

„Není vyloučeno, že na velmi tmavé obloze by mohla být tento týden vidět slabě i pouhým okem. Velmi pěkný pohled nabídne už malý triedr, ale působivá je ve velkém dalekohledu,” popsal na webu ČAS astronom a fotograf Martin Gembec.

Kometu je nutné hledat na ranní obloze. „Večer je i za soumraku vždy méně než pět stupňů nad obzorem. Výška komety na začátku astronomického soumraku je v pondělí 6. prosince ještě pěkných 40°, ale třeba v pátek 10. prosince už to bude jen polovina a v neděli ráno musíme počítat s tím, bude za svítání jen asi 10° vysoko,“ pokračoval Gembec.

Foto: Astro.cz/Stellarium/Martin Gembec

Kometa C/2021 A1 (Leonard): poloha 6. až 12. prosince v 6 hodin ráno

Gembec rovněž upozornil, že kometa Leonard nedávno zdánlivě prošla na obloze kolem kulové hvězdokupy M3, jak je znázorněno na úvodní fotografii tohoto článku.

„Šlo o úchvatný pohled na objekt Sluneční soustavy vzdálený ‚jen' 66,7 milionu km, jehož slabá hlava a ohon se táhly v zorném poli okuláru podél hvězdokupy ležící 34 tisíc světelných let od nás,“ dodal.

V neděli pouze 35 milionů kilometrů daleko

Kometu C/2021 A1 (Leonard) objevil americký výzkumník Gregory Leonard letos 3. ledna na observatoři Mount Lemmon v Arizoně. Zatímco v době objevu se nacházela 737,5 milionu kilometrů od Země, 12. prosince se přiblíží na pouhých 34,9 milionu km.

Úplné zatmění Slunce zhaslo polární den a přineslo na Antarktidu vzácnou tmu

Největší přiblížení ke Slunci kometa absolvuje 3. ledna 2022 ve vzdálenosti 92 milionů kilometrů od naší hvězdy. Podle vědců kometa v dávné minulosti pravděpodobně absolvovala již jeden oblet kolem Slunce.

Foto: Catalina Sky Survey