Bakterie ze Sahary je nadějí vinařů v boji se smrtelnou chorobou révy

Právo, Miroslav Homola

Pro vinaře je to obrovský problém. Novodobé choroby sazenic totiž dokážou zdevastovat i čtvrtinu rozloh vinohradů. Jedna z nejzákeřnějších dostala pojmenování ESCA či Petriho choroba. A právě proti ní testují vědci ze Zahradnické fakulty Mendelovy univerzity (MENDELU) v Brně slibný nástroj. Jde o půdní bakterii z Alžírské pouště, která produkuje velké množství antibiotik.

Foto: Mendelova univerzita

Jen na Moravě způsobují choroby jako ESCA ročně škody v řádu desítek milionů korun.

Choroby sazenic jen na Moravě způsobují ročně škody v řádu desítek milionů korun.

„Zatím není jasné, podle jakého klíče si ESCA sazenice vybírá. Není to však třeba přenosem nůžkami při řezu, jak jsme se domnívali, ale jisté je, že tato nemoc způsobuje stále větší škody. Jsou vinařství, která zasáhla choroba sazenic z pěti, 10, ale i vinařství, kde už je to i z 25 procent rozlohy. Přičemž hektar nové vinice přijde zhruba na půl milionu a při podsazovaní za uhynulé je to zhruba 200 000 korun za nové sazenice na hektaru, které musíme podsadit za zemřelé. Proto jsme velmi rádi, že se vědci tomuto problému tak intenzivně věnují, a pokud najdou lék proti této nové chorobě, bude to opravdu důležité pro celý obor,“ řekl Právu Pavel Vajčner, ředitel Znovínu Znojmo.

V Evropě i částech Česka padal barevný sníh, mohl za to písek ze Sahary

Počasí

Tuhý mráz vinařům komplikuje život, pomůže svařák

Muži

Vinařství, které hospodaří na 500 hektarech ročně, musí kvůli nové chorobě podsazovat i 15 procent rozlohy.

Přes sto hub může nemoc spustit

Mikroby z pouště, která je součástí Sahary, přivezla alžírská vědkyně do Lednice, kde je experti z Mendelea - ústavu genetiky Zahradnické fakulty MENDELU podrobili testování. Nejdříve zkoumali, jestli pouštní bakterie potlačí růst patogenních hub, které zmíněné choroby způsobují.

„Na rozdíl od jiných chorob révy nemá ESCA jen jeden spouštěč, ale popsaných je asi 130 druhů hub, které jsou schopny odstartovat onemocnění a následné devastace celých vinic,“ popsal počátek výzkumů vědec Aleš Eichmeier.

Čeští vědci popsali opomíjené původce dětských infekcí kůže. Přenášejí se z morčat

„Vybrali jsme několik hub, jejichž patogenita je vůči dřevu révy vinné nejvýraznější. A zjistili jsme, že bakterie funguje vůči všem,” seznamuje s dosavadním úspěšným testováním Eichmeier.

Účinnost alžírských půdních bakterií pak podle něj potvrdily i testy přímo na rostlinách.

Bakterie se živí kovem, vědci ji ve vodě objevili náhodou

„Když se réva vysazuje, musí se sazenice na 24 hodin ponořit do vody, aby ji absorbovaly a adaptovaly se v polních podmínkách. My jsme vodu obohatili o určitou koncentraci bakterií a sazenice daleko lépe prospívaly, jsou silnější, mají větší kořenový systém i mohutnější nadzemní část. Při analýze patogenů ve dřevě révy je jich v ošetřených rostlinách diametrálně méně než v těch neošetřených. Výsledek našeho výzkumu může být důležitý krok k tomu, aby vinohradníci minimálně začali se zdravou sadbou,” vysvětlil vědec.

V Brně pomohli vyvinout metodu identifikace dřev proti nelegálnímu obchodu

Brněnská škola už jedná o spolupráci s firmou sídlící v Jihoafrické republice, která by objev ráda uvedla na trh.