Americký astronaut poletí na ISS s časopisem z terezínského ghetta

Washington

Americký astronaut Andrew Feustel si i na svou třetí cestu do vesmíru, na kterou se vydá 21. března, vezme předmět spjatý s Českou republikou. Tentokrát s ním na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) poletí kopie dvou obrázků z časopisu Vedem, který vydávali chlapci v židovském ghettu vytvořeném nacisty během druhé světové války v Terezíně. Informoval o tom portál Houstonia.

Foto: Petr Horník, Právo

Astronaut Andrew Feustel (uprostřed) na snímku z roku 2011 s tehdejším americkým velvyslancem v ČR Normanem Eisenem (vlevo) a bývalým předsedou akademie věd Jiřím Drahošem – a rovněž s postavičkou Krtečka, která jej doprovázela při letu.

Při své první vesmírné misi v raketoplánu Atlantis roku 2009, jejímž cílem byla oprava Hubbleova teleskopu, měl Feustel u sebe básnickou sbírku Jana Nerudy Písně kosmické a českou vlajku.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Andrew Feustel s manželkou českého původu Indirou a knihou Jana Nerudy Písně kosmické.

Na druhé cestě o dva roky později astronauta, jehož žena Indira má české kořeny, doprovázela postavička Krtečka z animovaného seriálu Zdeňka Milera. Šlo o cestu v raketoplánu Endeavour. Mise (a zároveň i poslední let tohoto raketoplánu) se uskutečnila mezi 16. květnem a 1. červnem roku 2011. Cílem bylo hledání temné hmoty ve vesmíru.

Uctění obětí holokaustu i izraelského astronauta

Feustel aktuálně prohlásil, že chce výběrem obrázků z časopisu Vedem uctít památku obětí holokaustu, ale zároveň i prvního izraelského astronauta Ilana Ramona. Jde o kresby Petra Ginze, který Vedem založil a v terezínském ghettu musel žít dva roky, než jej nacisté v září 1944 zavraždili v osvětimském koncentračním táboře.

Foto: Michal Kamaryt, ČTK

Měsíční krajina, kresba Petra Ginze z terezínského ghetta

Kopii obrázku Měsíční krajina, která v březnu poletí s Feustelem, vzal s sebou do vesmíru již zmíněný Ramon v roce 2003 při letu raketoplánu Columbia. Tato mise ale skončila tragédií, když se raketoplán před přistáním na Zemi rozpadl a celá posádka zahynula. [celá zpráva]

V květnu 2016 Novinky zmínily páté výročí „Krtka astronauta” v kosmu. Už v té době Feustel plánoval, jak tehdy potvrdila jeho manželka na akci v pražském sídle Akademie věd ČR, právě na rok 2018 další projekt, který bude spojený i s ČR. [celá zpráva]

A nyní již víme, že se tak letos v březnu opravdu stane.