Jde především o dlouhodobé práce, ale nárazové nabídky se budou objevovat i nadále.
Agentury poskytující brigády hlásí, že jejich trh se proti loňsku oživil. Nicméně stále platí, že konkurence je vysoká a ti nejrychlejší a nejostřílenější mají výhodu.

„Zaměstnavatelé jsou letos celkem opatrní, počet pozic na plný úvazek se od začátku jara zvyšuje jen velmi pozvolna. Tato situace nahrává zájemcům o brigády a sezónní výpomoci, počet těchto míst letos roste rychleji než v předešlých letech. Firmy již začaly shánět brigádníky na léto, navíc tímto způsobem také vykrývají své aktuální potřeby,“ uvádí analytik serveru Jobs.cz Tomáš Ervín Dombrovský.

Jeho statistiky žádné významné výkyvy proti loňsku nezaznamenaly. Letos v květnu bylo podle Dombrovského na serveru vystaveno 6526 brigádnických pozic, což je prý srovnatelné s údaji z loňského května.

Odhaduje, že s blížícím se létem vzroste poptávka po brigádnících ve službách a zvýší se zájem o výpomoci například ve stavebnictví. Mírně prý proti minulému roku vzrostla poptávka v pohostinství a gastronomii. V marketingu a příbuzných oborech se počet brigádnických míst zvyšuje již několikátým rokem v řadě.

Nejčastěji 80 korun, výjimečně nad 200 Kč

Podle Jobs.cz činí nejčastější odměna za hodinu práce zhruba 80 až 100 korun, ale třeba v marketingu a reklamě stoupá až ke 150 korunám na hodinu. „Zcela výjimečně lze najít také brigády s odměnami vyššími než 200 korun za hodinu práce,“ uvedl Dombrovský.

„V červnu očekáváme dalších zhruba šest tisíc inzerovaných brigád, v červenci již poptávka poklesne, většina míst bude obsazená,“ dodal Dombrovský.

Jinak ale nabídku brigád vidí René Kuchár, šéf pražské Agentury Student, která je členkou Asociace poskytovatelů personálních služeb. „Pracovní agentury řeší požadavky svých odběratelů – firem. Neznám firmu, která by nám v březnu objednala deset brigádníků na červenec. To platí obecně pro celý trh,“ popsal Právu.

Kuchár vychází z faktu, že většina firem se totiž brigádou snaží řešit uvolněná místa po pracovnících na dovolených a většinou hledají výpomoc až týden dva před výpadkem.

Nebát se a rychle reagovat

Podle něj je tak nabídka vesměs stabilní po celý rok. Upozornil ale, že statistiky asociace pracovních agentur ukazují na meziroční růst nabídek brigád, a to až o dvacet procent. Chtějí-li být studenti v hledání práce úspěšní, měli by se udržovat v permanentní pohotovosti.

„Při reakci na nabízené místo je klíčová rychlost, brigády obvykle bývají obsazeny už za několik desítek minut po vystavení,“ říká Dombrovský.

„Musíte se živě zajímat o nabídky, musíte je sledovat každý den, reagovat na nabídky, nebát se telefonovat a hledat práci u přímých zaměstnavatelů a agentur,“ doplňuje Kuchár. Podle něj mají větší šance lidé, kteří brigádničí průběžně, protože už za sebou mají nějakou praxi. Nováčci se zkrátka musejí otáčet.

A taky si dát pozor na pracovní agentury, které by je mohly připravit o spravedlivou mzdu. Proto by si měli lidé ohlídat, zda má agentura licenci a je vedena v rejstříku ministerstva práce a sociálních věcí (http://portal.mpsv.cz/sz/obcane/zpr_prace).

Klidně i do Evropy. Ale jen ostražitě!

Při hledání krátkodobého zaměstnání v zahraničí je třeba být ještě ostražitější. Pro podvodníky, kteří se vydávají za agenturu, dají k dispozici nabídku práce třeba ve Španělsku, vylákají peníze z klientů, a zmizí, je zde prostor větší.

Ve všech případech by si zájemci o práci měli vždy pohlídat, že agentura disponuje licencí ministerstva práce. Klienti by měli zbystřit, jakmile si agentura řekne o poplatek, protože evropské agentury si za zprostředkování práce nesmí podle zákona od uchazeče vzít ani korunu. Zakázány jsou i jakékoli srážky ze mzdy.

Ověřené informace o možnostech brigád v Evropě lze získat v síti Eures (www.eures.cz nebo www.eures.europa.eu), kterou provozuje Úřad práce v ČR v součinnosti se zeměmi EU, Norskem, Islandem, Lichtenštejnskem a Švýcarskem. Je zde kompletní databáze zahrnující zhruba milión volných míst, včetně sezónních prací. Užitečné rady nabízejí rovněž poradci Euresu na krajských pobočkách úřadu práce.

Top 10 oborů v procentech
Administrativa 15,9
Služby 12,9
Prodej a obchod 9,9
Marketing 7,6
Gastronomie a pohostinství 6,4
Řemeslné a manuální práce 6,1
Média, reklama a PR5,9
Vzdělávání a školství 4,5
Cestovní ruch a ubytování 3,5
Telekomunikace 3,2
Zdroj: www.jobs.cz