Hlavní obsah

Výsostný melodik Vítězslav Hádl představuje tři hitové výběry v digitálním provedení

Novinky, Robert Rohál

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na úspěšnou řadu digitálních projektů věnovaných nejvýznamnějším textařům české populární hudby navazuje digitální servis Supraphonline novou řadou Nejvýznamnější skladatelé české populární hudby. Tentokrát to jsou tři výběry skladatele Vítězslava Hádla.

Foto: archiv autora

Tři alba Vítězslava Hádla vydává Suprahonline.

Článek

I na těchto výběrových albech jsou skladby záměrně řazeny chronologicky, bez jakýchkoli jiných ambic, aby tvorba našich předních autorů byla představena a zpřístupněna v co největší šíři.

Skladatel, aranžér, hudebník, dramaturg, redaktor a pedagog Vítězslav Hádl je autorem mnoha úspěšných písní a hudby k filmům, televizním inscenacím a nyní i muzikálu. Hudbu začal skládat již za dob studií na pražské konzervatoři, ale více se prosadil až na počátku 70. let, kdy napsal píseň Princi jdi spát pro Naďu Urbánkovou.

Pak už následovaly populární písně pro Evu Pilarovou, Hanu Zagorovou, Jiřího Korna, Helenu Vondráčkovou, Karla Gotta, Petra Rezka, Jitku Zelenkovou, Valerii Čižmárovou, Jaromíra Mayera, Yvettu  Simonovou, Milana Chladila, Hanu Buštíkovou, Waldemara Matušku, Elenu Lukášovou a další interprety.

Tato impozantní řada představuje více než sto třicet písní jednoho z největších českých hitmakerů. Spousta z nich byly hity a dodnes mají nevšední kouzlo - Zatracenej čáp (Marie Rottrová a Pavel Landovský), Nohatá holka (Vlaďka Prachařová), Teď, když dveře jsou zavřený (Eva Pilarová), Melodram, Vlaštovčí hnízdo, Jsi mrtvá sezóna (Hana Zagorová), Tvůj tabák cítím se svých límců (Marcela Králová), Koňskou dráhou (Valerie Čižmárová) nebo Jen já a motýl (Iveta Bartošová).

Hudební kritik Jaromír Tůma o Vítězslavu Hádlovi v roce 1982 napsal: „Zkomponoval hudbu k filmů Trhák a Nazadržitelná revue, je autorem všech titulních melodií posledních tří alb Heleny Vondráčkové (Múzy, Sblížení, Zrychlený dech), napsal hudební part k posluchačsky vděčným duetů Hany Zagorové s Karlem Gottem (Dávné lásky) a Jiřím Kornem (Vyhrát se dá), spolu s Karlem Vágnerem se podepsal pod úspěšného Benjamína, za mnoho atraktivních melodií mu vděčí Petr Rezek (mj. Kino Gloria, Máme bejby, Deváťák), Helena Vondráčková, Hana Zagorová, Eva Pilarová a též už i Karel Gott. Píše i pro zahraniční hosty Vágnerovy kapely (Goldii Ensovou, Irenu Jarockou) a na albech Setkání s přáteli 1 a 2 hraje na klávesové nástroje vlastní instrumentální skladby Planoucí lesy Venuše a Supernova. Je toho všeho daleko víc, ale pár příkladů prozrazuje to zásadní: Vítězslav Hádl je uvážlivý reformátor našeho středního proudu. Mimořádný je i jeho aranžérský přínos.

Jako výsostný melodik ozdobí písňovou linku množstvím dalších motivů a podehrávek, které by jinému vystačily jako matérie pro pět písní. Drobný příklad z mnoha - předehra k písní Benjamín by snadno posloužila jako hitový nápad pro docela jinou skladbu. Do tíživé chmury smyčců a žesťů vnesl svěží barvy syntezátorů, a často s miniem nástrojů vytvoří plný, vrstevnatý sound. Přestože dokáže vyklenout kantilénu (Lásko, amore), stejně jako odpíchnutý swing (Vyhrát se dá), právě on si dovolí "rozbít" plynulé fráze současné soulové hudby (Múzy) a v aranžmá nastínit jemný funk (Grand Prix s Goldii Ensovou). Zaníceně dává svůj talent do služeb středního proudu...”

Na výběru chybí snad největší Hádlův hit - duet Znala panna pána (Helena Vondráčková a Václav Neckář) z filmu Václava Vorlíčka Jak utopit dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách, či píseň Je ráno, kterou si autor hudby sám nazpíval. Půvabná písnička zaznívá v komedii Zdeňka Podskalského Křtiny.

Reklama

Výběr článků

Načítám