Hlavní obsah

Vítězslav Hádl, autor desítek hitů pro hvězdné zpěváky, slaví pětasedmdesátiny

Novinky, Robert Rohál

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

V úspěšné sérii digitálních projektů věnovaných osobnostem pokračuje Supraphon novou řadou Nejvýznamnější skladatelé české populární hudby, a to třemi alby zaplněnými 136 písněmi Vítězslava Hádla. Známý hitmaker slaví dnes pětasedmdesáté narozeniny.

Foto: Robert Rohál

Hudební skladatel a aranžér Vítězslav Hádl.

Článek

Vítězslav Hádl se narodil v muzikantské rodině 5. května 1945 v Praze. Je absolventem Pražské konzervatoře, kde vystudoval obory varhany, skladba a dirigování. Ještě jako student si přivydělával v pražském Rokoku, kde jako pianista v divadelním bandu doprovázel dnes už legendární muzikál Filosofská historie.

Na otázku, která písnička, byla ta první, a co ho k tomu vedla, odpověděl: „Úplně první, kterou jsem složil, to si nepamatuji, ale první, kterou mi v roce 1969 vybral tehdejší redaktor plzeňského rozhlasu Boban Ondráček, byla nahrávka písně Cesta k horám. Text napsal Petr Markov, nazpíval ji Jiří Vašíček. Pro mne ale asi byla první ta, kterou jsem sám zaranžoval a nahrál pro Československý rozhlas v Praze. Natočili jsme ji v legendárním karlínském Áčku a jmenovala se Princi, jdi spát, zpívala ji Naďa Urbánková. Orchestr řádil Jan Hrábek a na kytaru hrál kolega, student z konzervatoře Štěpán Rak...”

Konzervatoř ukončil absolutoriem v roce 1970, ale celou dobu studia se s kolegy muzikanty "přiživoval" hraním po pražských kavárnách, barech a v symfonickým orchestru Filmového studia Barrandov. Většinou to byly hudby Zdeňka Lišky a Luboše Fišera. Nahrál klavír do filmu Dívka na koštěti, kde hudba složil Angelo Michajlov.

Po škole nastoupil do Supraphonu jako odpovědný redaktor malých hudebních žánrů, ale také se seznámil se skvělým aranžérem, trombonistou TOČRu Láďou Pikartem, aranžérem většiny písní pro Karla Gotta, s nímž asi čtyři roky spolupracoval. „Vždy jsem si velice vážil aranžérů, protože jsem si moc dobře uvědomoval, jak je důležité a obtížné zaranžovat dobře píseň pro interpretu. Proto jsem ho vždy uváděl jako svého spoluautora,” vzpomíná Vítězslav Hádl.

Od roku 1971 se stal členem skupiny Karla Vágnera, která doprovázela Evu Pilarovou a od roku 1973 Hanu Zagorovou. Pro ni napsal řadu hitů, ale nejen pro ni, ale také pro Helenu Vondráčkovou, Karla Gotta, Petra Rezka, Ivetu Bartošovou, Jiřího Korna a mnohé další. Později odešel z Vágnerovy kapely a začal působit jako dramaturg v hudební redakci v Československé televizi.

Jako autor má na svém kontě hodně přes 700 skladeb, z toho více než 600 písní. Stačí vzpomenout písničky jako Já jsem tvá neznámá, Benjamin, Znala panna pána, Zatracenej čáp, Cesta ke štěstí, Nech brouka žít, Zdá se, Kino Gloria, Sblížení, Jednou je hůř, jednou je líp a mnohé další. Jako skladatel uspěl na mezinárodních festivalech.

Vítězslav Hádl, který působí řadu let na Pražské konzervatoři, je autorem hudby přibližně k šedesáti filmům a televizním inscenacím (Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách, Trhák, Křtiny, Ohnivé ženy, Arabela se vrací aneb Rumburak králem Říše pohádek, Jako kníže Rohan...). Je ostatně podepsán i pod divadelní verzí filmového hitu Trhák.

„Mám doma delší dobu hotový muzikál, ale jelikož je jeho adaptace skutečně náročná, jsem ochoten počkat další léta. Jde mi o to, že ve svém věku už nemíním riskovat výsledek jen proto, že by měl člověk dělat spoustu ústupků. Nejsem proti kompromisům, ty nakonec potkávám celý život, ale pokud by takový kompromis měl poškodit výrazně výsledné ztvárnění muzikálu, raději jej nevytvořím,” říká hitmaker.

Reklama

Výběr článků

Načítám