Hlavní obsah

Sýpka Klenová otevře výstavu LandArt / Prorůstání - od země k zemi

Novinky, Hana Jakubčíková Sádlíková

Od soboty 13. června bude v Sýpce Klenová k vidění výstava pod názvem LandArt / Prorůstání - od země k zemi. Výstavu připravila Galerie Klatovy / Klenová, příspěvková organizace Plzeňského kraje. Kurátorem výstavy, která bude k vidění do 16. srpna 2020, je Jan Van Woensel.

Foto: ilustrační foto z archivu Galerie Klatovy / Klenová

Sýpka Klenová otevře výstavu LandArt / Prorůstání - od země k zemi

Článek

Výstava prezentuje soubor fotografií, které dokumentují tříletý projekt s názvem Prorůstání – od země k zemi, na kterém spolupracovala Galerie Klatovy / Klenová, Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara a města Schönsee (DE) a Vilseck (DE). Prezentovány zde fotograficky budou umělecké realizace studentů ateliéru Socha a prostor prof. Jiřího Beránka a dalších přizvaných výtvarníků z České republiky a z Německa.

Část objektů vyobrazených na fotografiích lze nalézt přímo na Klenové, další se nachází v Bügellohe a ve Vilsecku. Tato akce byla podpořena programem Česká republika – Svobodný stát Bavorsko Cíl EÚS 2014-2020.

Land art. Umění určené k zániku

„Když se příroda spojí s uměním, vzniká nepřirozený vztah. Pokaždé, když člověk postaví na nějakém vrcholku památník, dává celé scenérii určitý význam, který jí není vlastní. Vrch i jeho okolí díky stavbě získávají význam, který jim nijak neposlouží ani neprospěje. Tato nově vnucená podstata je přesně tím, co francouzský kulturní teoretik Jean Baudrillard definoval jako „zpodobnění" (simulacrum) – to, co zakrývá pravdu; věc odtržená od svého původního bytí. Někdy lidé do přírody umísťují monumenty náboženské povahy. Jindy prostřednictvím památníků odkazují na klíčové okamžiky dějin. V obou případech se náboženství či historie jakožto přírodě nevlastní motivy rozléhají po krajině a neustále na ni působí svým psychologickým vlivem,” uvedl kurátor výstavy Jan Van Woensel.

„Současné umění umístěné v přírodě, díla s přírodou interagující nebo vytvořená záměrné pro dané místo v krajině mají na celkovou scenérii často menší dopad než již zmíněné památníky. Jedním z důvodů by mohla být skutečnost, že dnešní umělci nepracují s motivy náboženství a historie. Umělci věnující se sochařství a krajině se často snaží hledat harmonii mezi obrazem přírody a do ní integrovaného uměleckého díla. Názor, že land art je mizející uměleckou formou, je z určitého pohledu pragmatický a je reakcí na stále větší nedostatek prostoru a příležitostí pro umělce, kteří v tomto oboru působí, a na jejich malé zastoupení v oblasti umění obecně,” řekl kurátor.

Putovní výstava LandArt / Prorůstání – od země k zemi zdůrazňuje potřebu dialogu o významu land artu a podporuje jeho rozvoj mezi mladými umělci.

„Zahájit debatu o umění, které mizí, je důležitější, než by si člověk mohl myslet. Ve většině případů se zdá, že land art jednou z velmi mála uměleckých forem, které jdou doslova proti všem komerčním tendencím, představují výzvu pro uchovávání uměleckých děl a zpochybňují institucionální výstavní formáty. Jak vystavovat umění, které je vytvořeno k tomu, aby bylo prezentováno venku, které existuje ze své podstaty v přirozeném vztahu s přírodou? Z tohoto důvodu zde mohu návštěvníkům nabídnout pouze dojmy z land artu zprostředkované fotografiemi samotných děl umístěných v přírodě. Zde s námi nejsou," dodal kurátor.

Reklama

Výběr článků

Načítám