Hlavní obsah
Po každé zátěži je potřeba tělo protáhnout a zrelaxovat. Foto: Radka Miloševská

Rehabilitační lékařka radí, jak bezbolestně přežít předvánoční čas i Vánoce

Psychickou i fyzickou pohodu během adventu a Vánoc si přeje každá žena. Místo usměvavých hospodyněk plní nyní čekárnu rehabilitační ambulance Nemocnice Český Těšín přepracované ženy s bolestmi šíje a zad, které stresem a jednostranným pohybem přetížily své tělo nebo si při úklidu přivodily úraz.

Po každé zátěži je potřeba tělo protáhnout a zrelaxovat. Foto: Radka Miloševská
Rehabilitační lékařka radí, jak bezbolestně přežít předvánoční čas i Vánoce

Přitom účinnou prevencí může být kvalitní strečink nebo jednoduše nadhled. Čas adventu a Vánoc patří hned po letní dovolené k nejvíce stresujícímu období roku. Skloubit uklizenou domácnost, napečené cukroví a rodinnou sešlost je úkol pro supermanky.

„Aniž si to uvědomujeme, tento stav působí na několik zásadních skupin svalů, které se ve stresu stáhnou, jsou pak přetížené, bolí a omezují rozsah pohybu.  K takovým bolestem patří nejčastěji bolesti šíjových svalů a následně bolesti hlavy. Mohou se přidat závratě a rozmazané vidění,“ varuje MUDr. Barbora Zbránková, předsedkyně představenstva Nemocnice Český Těšín a primářka rehabilitačního oddělení s tím, že mnoho pacientů s těmito potížemi naivně očekává rychlou, účinnou rehabilitaci, aby se mohli co nejrychleji vrátit do předvánočního shonu.

Předvánoční úklid je pro lidské tělo postrachem, a to i tehdy, pokud je zvyklé na pravidelný pohyb. „Nezvyklou intenzivní prací přetížíme i ty svaly, které dosud byly v pohodě. To jsou především svaly ramen a předloktí, ale někdy přetížíme i svaly v oblasti kyčlí a kolen, vzniklé často při běhání po žebříku. Také se při zvedání břemen a častém předklánění se objeví bolesti v zádech. Na bolesti v zádech, které jsou nejčastěji způsobené svalovými spasmy, je dobré přikládat teplý obklad, termofor, různé nahřívací polštářky,“ radí MUDr. Barbora Zbránková.

Při enormní zátěži během úklidu si žena může způsobit dlouhodobý problém v podobě bolestivých zánětů šlach a úponů, které je nutné chladit a nechat odpočívat, nebo hůř přivodit si úraz vlivem únavy a nepozornosti a skončit až na traumatologickém oddělení.

Po každé zátěži je potřeba tělo protáhnout a zrelaxovat. „Prvořadě je důležité dbát na bezpečnost práce a vyvarovat se nevhodné obuvi, nestabilnímu žebříku, rozviklaným židlím, na které hospodyňky neuváženě lezou, aby dosáhly na prach na horních policích. Po zátěži doporučuji protáhnout se a dopřát si kvalitní strečink. Nakonec se lze odměnit procházkami adventním městem nebo přírodou, případně návštěvou wellness centra, kde pro přetížené svaly i hlavu najdeme tu pravou úlevu,“ doporučuje MUDr. Barbora Zbránková.

Lékařka zároveň připomíná, že pasivní trávení Vánoc na gauči u televize je pro tělo jen další zátěž. Daleko více mu z hlediska trávení i prevence kardiovaskulárních onemocnění prospívá pravidelný pohyb v podobě procházek přírodou či provozování zimních radovánek a sportů. Při každé takové aktivitě je prvořadě nutné dbát na bezpečnost a správné vybavení.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků