Hlavní obsah
Foto: zdroj Zdravé stravování

Češi slyší na kvalitu. Segment zdravé výživy je na vzestupu

Podle studie projektu Evropa v datech, která vycházela z dat Eurostatu, Češi loni v průměru vydali za potraviny a nealkoholické nápoje 16 procent z celoročních útrat. Čechy zajímá i složení výrobku, ocení lokální původ, i to, že vědí, kdo ho vyrábí. Hodně to nahrává českým firmám, které tak inovují.

Foto: zdroj Zdravé stravování
Češi slyší na kvalitu. Segment zdravé výživy je na vzestupu

Za posledních několik let se ve společnosti výrazně zvýšil zájem o zdravější potraviny. Netýká se to už jen jedinců s potravinovými alergiemi či intolerancemi, sportovců a redukčních dietářů. Ať už se jedná o mladé rodiny s malými dětmi, nebo „singles“, kteří neúnavně pracují na svém seberozvoji a zdravém životním stylu. A s tím souvisí i rostoucí počet lidí, kteří místo návštěvy restaurace otevřou při obědové pauze z domova donesenou krabičku.

Motivací není úspora peněz, nýbrž jistota, že vědí, co jí. Uspěchaná doba ale příliš nepřeje každodennímu vaření, a proto na poptávku rychle reaguje nabídka.

„Krabičkové stravování už dnes není určeno pouze těm, kteří korigují svoji hmotnost, ale všem, kdo se chtějí stravovat pestře, zdravě, ale i chutně. Zdravé stravování má tak nejen redukční programy, ale i programy pro seniory, vegany, maminky, sportovce nebo vytížené lidi,“ říká Lukáš Drlík, ředitel společnosti Zdravé stravování.

Vyšší počet zákazníků a hlavně jejich širší záběr s sebou nese i nutnost neustále rozšiřovat portfolio produktů. „Dobře hodnocenou akcí bylo například Kulinářské léto, což je náš projekt, kdy v našem provozu přes léto vaří známí čeští i zahraniční kuchaři a představují různé gastronomie. Snažíme se také o komplexní a plnohodnotný veganský jídelníček, kde jsme vsadili na pestrost a exotičnost – hlavním kuchařem je Ind,“ zmiňuje Drlík.

Jak ale potvrzují i další čeští výrobci, je neustále potřeba reagovat na nové podněty a situace, rozšiřovat škálu výrobků a přicházet s inovacemi.

Nejen v oblasti hlavních jídel ale lidé stále častěji sahají po zdravějších alternativách. I u svačin a pochutin dnes hraje velkou roli kvalita a vhodné složení produktu. Své o tom ví Jan Zeman z Biopekárny Zemanka: „Na rozdíl od velkých potravinářů jsme flexibilnější a je pro nás tak mnohem snazší uzpůsobit technologii receptuře, což pro konvenční potravináře je velmi náročné a neradi se do toho pouštějí. Při výrobě používáme jen bio suroviny, zaměřujeme se na bezlepkové produkty, poctivé sladké sušenky a slané krekry, či free from výrobky. Do nich spadají produkty bez mléka, bílého cukru, palmového tuku, či vajec.“

Čeští výrobci se ale ukazují i jako průkopníci, kteří se nebojí experimentů. Cirkulární ekonomika, kdy dochází k využívání zbytkových surovin, je v potravinářství spíše ojedinělá. Biopekárna Zemanka aktuálně s Plzeňským Prazdrojem uvedla Pivovarské krekry z mláta.

„Mláto je zbytková surovina při výrobě piva, která se málo využívá, občas se jí živí hospodářská zvířata. Má ale fantastické nutriční hodnoty, minimum sacharidů a hodně vlákniny, obsahuje minerální látky i bílkoviny včetně esenciálních aminokyselin. Museli jsme ho testovat a hledat cesty, jak ho využít, protože je z pohledu kazivosti značně rizikové,“ uzavírá Jan Zeman.

Podle řady českých výrobců je na trhu znát, že se přesouvají od úzce vyprofilovaných skupin k široké veřejnosti.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků