Článek
Kromě českého chleba je právě pivo tím, co čeští turisté v zahraničí často postrádají. „Někdo rád ochutná i lokální piva, hodně lidí ale vyhledává pivo české. Jsou na jeho kvalitu a chuť prostě zvyklí,“ sdělila Novinkám výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Chaloupková.
Poradit si v Německu, na Slovensku a v Polsku není problém. Pro české pivovary představují tyto země největší exportní trhy, lidé tam jejich nápoje často koupí za nižší cenu než doma. V Chorvatsku, které je dlouhodobě nejoblíbenější dovolenkovou destinací Čechů, je situace jiná.
Drahé pivo na Jadranu
Každé léto vyrazí do Chorvatska přes půl milionu turistů z Česka. Loni jich podle Chorvatského turistického sdružení bylo rekordních 800 tisíc, letos se očekává podobný počet. Kdo chce pivo, na které je zvyklý z domova, musí buď sáhnout hlouběji do kapsy, nebo si oblíbený nápoj dovézt.
Plzeňský ležák vyjde v supermarketu v přepočtu až na 43 korun, cenu navyšuje mimo jiné právě poptávka českých turistů. Dvanáctistupňový Staropramen stojí v chorvatském Konzumu 32 korun, což je i o dvacet korun víc než v Česku.
Na druhé straně jaderského moře, v italském Bibione, kam Češi s oblibou jezdí už několik desetiletí, není o české pivo nouze. Jinak je ale v Itálii dostupné spíše omezeně. Nejčastěji mají supermarkety v nabídce Velkopopovický Kozel. Stojí až přes 40 korun, výjimečně je v akci o deset korun levnější. „Za téměř dvě eura je určitě dražší než lokální piva Moretti a Peroni,“ potvrdila Chaloupková z Itálie.
V Německu levnější než doma
Kdo dává před mořem přednost horám, míří v létě na kolo nebo túry například do Alp. V německé části velehor může nakoupit širokou škálu místních piv, jejichž cena začíná zhruba na deseti korunách. Vyplatit se ale může i koupě těch českých. Lahvová plzeň za 17 korun při nákupu basy není v Německu výjimkou. Bývá v akci v Kauflandu či v Edece. V Česku se přitom ceny pohybují mezi 26 a 32 korunami.
„Konečnou cenu si určuje vždy obchodník. Jde o jejich prodejní a cenovou strategii,“ uvedl mluvčí Plzeňského Prazdroje Zdeněk Kovář. Roli podle něj hrají i rozdílné sazby DPH, v Německu je 19 procent, v Česku 21.
Pivovarský expert Tomáš Maier z České zemědělské univerzity připomíná, že do ceny v Česku se promítají i náklady na silný marketing. Nižším cenám v Německu podle něj nahrává struktura tamního trhu. „Je tam zdravější konkurence. Pilsner Urquell je v zemi jen jednou z mnoha značek, za cenu obvyklou u nás by se na lahve jen prášilo,“ uvedl.
Levnější může být v zahraničí i Budvar. Pivo z jihočeského státního pivovaru se doma v láhvi prodává od 18 do 31 korun, záleží na tom, jestli je v akci. Plechovka stojí běžně od 20 do 33 korun. V německé Edece je nyní v akci za 16 korun při koupi 20 kusů, v Rewe je o korunu dražší. „Na základě dat agentury NIQ je naše dlouhodobá průměrná cena v Německu vyšší než na domácím trhu,“ tvrdí mluvčí Budvaru Barbora Povišová.
V Polsku si lidé připlatí
Na levnější plzeň je při troše štěstí možné narazit i na Slovensku. Například ve slovenském Tescu je ale plechovka v akci za 24,4 koruny a lahev za 26 korun. České pivo jinak ve slovenských supermarketech stojí podobně či o jednotky korun více než v Česku. Naopak slovenská piva Urpiner či Zlatý bažant lze přitom koupit v přepočtu už za 11 korun.
Stále častěji jezdí Češi na dovolenou do Polska. „Evidujeme meziroční nárůst poptávky přibližně o 20 procent,“ potvrdila zájem mluvčí cestovní kanceláře Čedok Klára Divíšková. Právě do Polska míří značná část českého pivovarnického exportu.
Turisty do země láká Baltské moře. Tahákem je i příroda, národní parky a příznivé ceny. Ty se ale netýkají českého piva, které je zhruba o polovinu dražší než polské. Například v Kauflandu v Ratiboři stál minulý týden Velkopopovický Kozel v přepočtu zhruba 30 korun. Plzeň ve skle vyšla na 36 v akci, před slevou byla o šest korun dražší. Polský Żywiec stál zhruba 12 korun.