Od dob minulých už zelených piv, která se mohou začít čepovat na Zelený čtvrtek, přibylo, ovšem to z Brna si stále uchovává své tajemství. Složení bylin ve výluhu, který dává nápoji charakteristickou chuť, i následného likéru, jenž se do piva přidává jako poslední, dodnes znají pouze čtyři lidé. Tři jsou stále zaměstnanci Starobrna, čtvrtý – spoluvynálezce Zeleného –, vaří pivo ve svém vlastním minipivovaru. Tajemství však zachovává dál. Letos Zelený čtvrtek připadá na 29. březen.

Zelené pivo třináctka se vaří z kvalitní vody, speciálního světlého moravského ječného sladu a jakostního žateckého chmele tradičním způsobem na dva rmuty. V přesně daný okamžik se při vaření do mladinového kotle přidává speciální bylinný výluh.

Ředitel výroby brněnského pivovaru Milan Schramm vlévá do kotle ve varně tmavohnědý bylinný výluh, který je klíčem k tajemství Zeleného piva. Asistují mu vrchní sládek Ondřej Koucký (vpravo) a podsládek Martin Macků.

Ředitel výroby brněnského pivovaru Milan Schramm vlévá do kotle ve varně tmavohnědý bylinný výluh, který je klíčem k tajemství Zeleného piva. Asistují mu vrchní sládek Ondřej Koucký (vpravo) a podsládek Martin Macků.

FOTO: Miroslav Homola, Právo

„Výluh se připravuje z několika druhů bylin. Je koncentrovaný a silný, řádově to je zhruba 10 litrů na celou várku, která je letos 4700 hektolitrů, 600 hektolitrů z tohoto množství putuje stejně jako loni k sousedům na Slovensko. Doba kontaktu bylin s vroucí vodou se při přípravě výluhu pečlivě hlídá,“ uvedl manažer kvality Jiří Brňovják.

Poté, co se pivo ve varně uvaří, osm dnů kvasí a pak několik týdnů dozrává v ležáckých sklepích Starobrna při teplotě kolem jednoho stupně Celsia, čímž se chuťově zakulacuje a získává typický buket a říz. Nakonec se do něj přidává likér.

Mohli by ho prodat mnohem víc

„Zelená barva našeho piva je kombinací několika důležitých faktorů. Používáme světlý ječný slad, vyráběný pouze pro tuto příležitost. Nezbytností je samozřejmě bylinný výluh a likér. Suroviny a ingredience spolu s unikátní technologií dělají Zelené pivo tím, čím je. Na jeho vaření si dáváme záležet. Dobře víme, jak moc se na něj všichni těší. A my v pivovaru taky,“ doplnil ředitel a vrchní sládek pivovaru Starobrno Ondřej Koucký.

„Zeleného bychom mohli vyrobit i prodat mnohem více. Chceme však zachovat ono očekávání, které kolem něj vždycky je a které také způsobuje, že zmizí z píp nejdéle za dva týdny a pak si na něj zase musíme rok počkat,“ dodal ředitel výroby Milan Schramm.