Hlavní obsah
Předvolební billboard Pirátů a STANu Foto: Vít Šimánek, ČTK

Sloupek Štefana Švece: Cirkus Humbukto

V době, kdy do nás informace mydlí ze všech stran, až se zalykáme, nemá cenu před volbami vysvětlovat program. Cílem moderní politické agitace není argumentovat, ale zabrat prostor. Natřít svou barvou co největší kupu hnoje, která se valí na voliče, obsadit co nejvíc jeho pozornosti. Proto kampaň nemusí dávat smysl, ale musí být co nejvýraznější. Jak se to stranám daří?

Předvolební billboard Pirátů a STANu Foto: Vít Šimánek, ČTK
Sloupek Štefana Švece: Cirkus Humbukto

ČSSD se snaží prodat svoje úspěchy z osmi let ve vládě, i když už je všechny zužitkovalo ANO. Slibuje mimo jiné náhradní volno za státní svátky, které vyjdou na víkend. Je fakt, že první máj v neděli vždycky spoustu lidí vytočí. Komunisté se nebojí slavné minulosti a na Instagramu připomínají karpatsko-dukelskou operaci i Marušku Kudeříkovou. Stojí na straně indických rolníků a prosazují „konec šuntů v obchodech“. To vše pod heslem Šance na nový začátek. Bojím se ptát, začátek čeho.

Koalice Spolu staví billboardy buď na pekelné tlupě Babiš, Filip, Okamura, pod níž je tmavorudý nápis HROZBA, nebo na svaté trojici svých lídrů, pod níž je laskavě modrý titul ZMĚNA. Nad heslo Změna, které můžete věřit ovšem píše i sliby typu Udržíme Česko na Západě. Jde o originální případ změny, která způsobí, že něco zůstane při starém.

Předvolební noviny Spolu jsou pokračováním této zábavné logiky, protože se prakticky nevěnují volbám. Jejich tvůrci se ptají šéfů stran koalice na burcující otázky typu: „V čem bude vaše léto odlišné od těch předešlých?“ Dále list obsahuje tipy na výlety a recept Báry Štěpánové na buřty na pivě. Vše naštěstí zachraňuje křížovka s okouzlující soutěžní otázkou: Které z následujících slov se nevyskytuje v programu koalice SPOLU? a) Amazonie, b) džungle, c) orel.

Dá se soudit, že se tam nevyskytují hlavně slova profesionální kampaň.

O dost lépe funguje propagace SPD. Okamurovy volební noviny jsou politiky plné a vypadají jako tradiční bulvár. Na zadní straně mají reklamu na levný chleba, máslo a vepřovou plec, které seženete na jarmarku SPD. Celé je to bez ironie skvěle zacílené. Na sociálních sítích bojuje Tomio proti covidové totalitě a dává k dobru memy, na kterých je Rodina na 1. místě, Česká republika na 1. místě nebo Slušný pracující občan na 1. místě. Snad se na stupních vítězů nepoperou.

Štefan Švec (1978) je publicista a kritik.

Foto: Milan Malíček, Právo

Hnutí ANO účet na Instagramu nemá. Netříští síly, protože ví, že lidé, kteří Instagram používají, ho volit nebudou. Zůstává na billboardech a na Facebooku, kde prosazuje kdeco „do roztrhání těla“. Nepíše se čího.

Piráti a STAN ve své kampani „vracejí zemi budoucnost“, což připomíná jeden sci-fi film z minulosti. Kromě toho mají na plotech heslo Slušnost se nedá koupit. Můžeme ji ale zvolit! Slušnost už vyhrála volby Jiřímu Drahošovi a TOP 09, takže se dá předpokládat, že zabere i tentokrát.

Tématem těchto voleb překvapivě není covid, ale růst cen bydlení. Všechny strany slibují, že proti němu zakročí. Divím se, že nikoho nenapadlo udělat opak. Dvě třetiny Čechů žijí ve vlastním, takže zdražováním nemovitostí bohatnou. Billboard s nápisem Za ještě dražší byty ovšem nenajdete. I kreativita předvolebního cirkusu má své meze.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků