Hlavní obsah

RECENZE: Modelář. Jak prožít svůj život, to je, oč tu běží

Po dlouhé době přichází do kin český film, který je pevně zakotven v realitě současnosti a nerozmnožuje jen donekonečna omílané varianty osobních vztahů lidí odnikud, kteří nemají čím zaujmout.

RECENZE: Modelář. Jak prožít svůj život, to je, oč tu běží

Film osobitý, moderní, napínavý a vtipný. Modelář scenáristy a režiséra Petra Zelenky v mnoha směrech navazuje na jeho předchozí díla, ale zároveň je originální, jeho děj nepředvídatelný, překvapivý a chytrý.

V úvodu prožije hlavní hrdina, chemik a modelář Pavel, v Izraeli, kde momentálně žije a pracuje, silný traumatizující zážitek, po němž se vrací do Prahy. Tam ho záhy kontaktuje jeho kamarád ze střední školy přezdívaný Plech, majitel půjčovny dronů a kameraman, s nabídkou, aby zaskočil za jeho navigátora při natáčení jistého kšeftíku. „Kdo umí lítat s modely letadel, umí i s drony,“ láká Pavla Plech a ten po chvíli váhání výzvu přijme. Z dávných kamarádů se záhy stane žádaný tým.

Díky dovednosti natáčet cokoli odkudkoli se oba záhy dostanou do nejrůznějších míst a prostředí, včetně blízkosti jednoho z kandidátů vrcholící prezidentské kampaně, na přehlídku snobských dámských kabelek nebo k politickým happeningům. A všechno to sype peníze.

Pavla zajímají jen málo, jeho krédem je hledání pravdy, práva a spravedlnosti. Velmi silně se v tom směru angažuje. Naopak Plechovým krédem je pouze vydělávat. „Jen peníze z tebe udělají platného voliče, protože hlasuješ tím, co kupuješ,“ říká Plech, který se výhradně jen ve volném čase promění v rappera (výrazně inspirovaného skutečným rapperem Adamem Svatošem řečeným Kato) s politickými texty.

Především na konfrontaci těchto dvou postojů staví Zelenka příběh plný nečekaných zvratů a přelévání sympatií diváka z jednoho protagonisty na druhého a zase zpátky.

Jiří Mádl jako Plech baví bonmoty i pragmatismem, chvílemi zase odpuzuje strachem z následků přijatých zakázek. Kryštof Hádek jako Pavel jde až na nervy naivitou, s níž věří politikovi, na druhou stranu dojímá odhodláním podílet se s plným nasazením na hledání pravdy.

A když mu scénář předepíše vyhrocené rozhodnutí, divák si uvědomí, jak snadné je sklouznout až za pověstnou hranici mezi tím, co je možné, žádoucí a zákonné, a co už ne.

Oba herci odvedli skvostnou práci, jsou dokonale odlišní, na jejich výkonech film stojí, protože uvěřitelnost byla zásadní.

Hádek vytvořil z Pavla člověka sice naivního, který chvílemi působí dokonce jako úplný blázen, ale zároveň je v něm tolik upřímnosti, že získává pro svého hrdinu sympatie i tam, kde by se to podařilo málokomu. A Mádl se do své postavy doslova převtělil včetně schopnosti rapovat, šlapat si na jazyk a bavit, aniž by jedinkrát sklouzl ke karikatuře.

Petr Zelenka jako scenárista klade prostřednictvím těchto dvou hlavních i řady vedlejších postav mnoho relevantních otázek týkajících se smyslu života a způsobu jeho prožití.

V první polovině je sice film poněkud rozvleklý, zejména ve zbytečně dlouhých projevech prezidentského kandidáta, občas se zase nevyhne některým zkratkovitým klišé. V zásadě však jde o scénář precizně propracovaný, který řadu věcí jen naznačí, aby je posléze objasnil nebo jim dal smysl a vytvořil tak soudržný děj.

Jako režisér pracuje profesionálně a moderně, použití dronů je nejen jedním z prostředků zakotvení filmu v současnosti, ale i příležitostí k úchvatným a atraktivním záběrům, příležitostí, kterou kameraman Alexander Šurkala plně využil.

Modelář není film, který by člověk jen tak „vdechl“, vyžaduje diváka soustředěného, myslícího a ochotného se otázkami, které Zelenka klade, zabývat. Přitom jde ale o film zábavný v nejlepším slova smyslu, protože je zajímavý, zejména k závěru velmi napínavý, má osobitý a chytrý humor a výborné herecké výkony.

Modelář
Česko 2020, 110 min. Režie: Petr Zelenka, hrají: Kryštof Hádek, Jiří Mádl, Veronika Khek Kubařová a další

Hodnocení 80 %

Může se vám hodit na Firmy.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků