RECENZE: Jako v House of Cards. Dr. House se převtělil do politika

Seriály s hercem a hudebníkem Hughem Lauriem (Dr. House, Noční recepční, Černá zmije) bývají velmi slušné. Není divu, že i britská novinka Roadkill (Přes mrtvoly) baví, napíná a provokuje.

Trailer série Přes mrtvolyVideo: HBO CZSK

Vzhledem k Laurieho komickému talentu a britskému původu se přímo nabízí natočit něco jako Jistě, pane ministře, jenže tímto směrem se scenárista David Hare vydat nechtěl. Pokud Roadkill něco připomíná, tak spíše Kevina Spaceyho a prohnilý americký domeček z karet – House of Cards. Pro úplnost dodejme, že House of Cards je sice zámořská produkce se vším všudy, ale původně to byl také britský román od Michaela Dobbse a britská série.

Laurie hraje zkušeného politika Petera Laurence, který denně předstírá lidovost a lže už tak nějak z podstaty. S jeho postavou se setkáváme ve chvíli, kdy vyhrála soud kvůli „pomluvě“, že rozkrádala finance na ministerstvu dopravy, nad jistým deníkem. Problém je v tom, že pomluva byla pravdivá. Bojovná novinářka Charmian ale nemohla říct celou pravdu, a tak případ prohrála. Deník je nucen zaplatit značnou sumu.

Hugh Laurie hraje prohnaného politika.

Laurence oznámil dobrou zprávu ministerské předsedkyni (Helen McCroryová), která ho nemá moc ráda, ale vzhledem k tomu, že vyhrál soud, ho nemůže vyhodit a tváří se, že mu přiklepne ještě lepší ministerstvo.

Majitelé deníku mezitím chystají Charmian výpověď, přestože je z mnoha náznaků jasné, že měla pravdu a Laurence je podvodník. Vypadá to, že celá kauza končí. Jenže žena shodou náhod objeví právní fintu, která může nejen zrušit výpověď, ale i umožnit jí znovu rozpracovat Laurence.

Krásně rozehraný scénář se nezdržuje s úvodem a jde rovnou doprostřed dramatu. Vedle světa politických jednání a korupční kauzy se tu rozvíjí ještě druhá linie s údajnou ministrovou nemanželskou dcerou, která se po letech ohlásí. Laurence netuší, jestli existuje, může to být jen vyděračka, ale špatné svědomí mu napovídá, že to vyloučit nemůže. Jeho pobočník tuší, že to bude velký problém, a shání informace usilovněji než zpočátku ledabylý ministr.

Roadkill dává divákům další příležitost pozorovat, jak je Laurie výborný herec. Před médii jeho ministr vyzařuje charizma, na chodníku rozdává autogramy, v soukromí pak suše, cynicky komentuje reálný stav věcí. Teflonový panák zachovává klid, doufá, že skandály propluje a ze všeho se vylže. A o nic morálněji nepůsobí ani postava premiérky – skvělá McCroryová svým zjevem i chladem (jistě záměrně) připomíná mladou Margaret Thatcherovou.

Čtyřdílnou sérii uvádí BBC (v češtině HBO GO).

Celkové hodnocení: 75 %