RECENZE: Hokejoví dorostenci i jejich otcové řádí ve filmu Smečka

Třiatřicetiletý dokumentarista Tomáš Polenský si pro svůj celovečerní hraný debut vybral prostředí, které sám dobře zná. S hokejem strávil aktivně šestnáct let od žáka po dorostence, zažil úspěchy, šikanu i vliv dospělých, a nyní to vše zúročil ve filmu Smečka.

Trailer filmu Smečka Video: Bontonfilm

Důkladná znalost prostředí mu umožnila napsat vcelku věrohodný scénář a natočit zejména scény hokejových tréninků a zápasů s dokumentaristickou jistotou. Hlavní postavou je šestnáctiletý David, který přichází jako nováček/brankář do hokejového týmu Vlků.

Jeho logickým rivalem je dosavadní brankář Miki a každý z nich má kromě hokejových předpokladů ještě i další. Zatímco Davidův otec je bohatý vlivný muž schopný zaplatit cokoliv, Mikiho táta je trenér.

Křehký David v přirozeném podání Tomáše Daleckého se od Vlků liší dlouhými vlasy i tím, že není úplně zdravý (má cukrovku), navíc má krásnou milující dívku, což ho spolu s vynikajícím finančním zázemím předurčuje k tomu, aby ho semknutá parta jen tak snadno nepřijala. Začne to drobnou šikanou, spíš hloupými fóry, ale pokračuje pořád dál až k šikaně přes internet, což je i na mírného chlapce už moc. Jakkoli je to proti jeho přirozenosti, bude se muset Vlkům postavit.

Obraz toho, jak se k sobě chovají mladí hokejisté, však bledne ve srovnání s tím, jak se chovají ambiciózní otcové, nejvíc právě ten Davidův v přesném podání Jiřího Vyorálka. Chvíle, kdy ani nevnímá manželčiny obavy o synovo zdraví, kdy jde za svým s jistotou bohatého muže, který může zaplatit nejen drahou diabetickou pomůcku, ale i Davidovu pozici, jsou působivé tak, že z nich až mrazí.

Jenže to je zároveň určitý zádrhel Smečky. Polenský se snažil shromáždit víc problémů dorosteneckého hokeje, než se do filmu vešlo, takže místy působí povrchněji, než musely a měly, a zejména závěr je poněkud překotný. A zmíněná cukrovka, tedy zdravotní hendikep, je nadbytečný, soustředění na vztah semknutého kolektivu a nováčka plus obraz otců, kteří do svých dětí vkládají vlastní ambice, by stačil.

Herecky je film nevyrovnaný zejména mezi mladými, mezi nimiž jedině Tomáš Dalecký (Uzly a pomeranče) a Tomáš Mrvík (Všechno bude) hrají přirozeně. Ostatní jsou vedle nich nevýrazní a herecky slabí a režisér ještě nemá zkušenosti, aby je dokázal lépe uřídit. Nicméně i tak se Smečka řadí k lepším filmům v letošní kolekci a jako debut k filmům slibným.

Smečka
Česko 2020, 95 min. Režie: Tomáš Polenský, hrají: Tomáš Dalecký, Tomáš Mrvík, Anastasia Chocholatá, Jiří Vyorálek, Patrik Děrgel a další

Hodnocení: 65 %