Hlavní obsah

Zdeněk Zelenka: Láska nebeská není životopis Waldemara Matušky

Právo, Radmila Hrdinová

Po muzikálech, jež vznikly na písně Karla Gotta, Václava Neckáře a Heleny Vondráčkové, se chystá zpracování repertoáru Waldemara Matušky. Autorem libreta a režisérem muzikálu Láska nebeská je Zdeněk Zelenka. Zkoušet se začne na podzim a premiéra v pražském Divadle Broadway je naplánovaná na 28. ledna 2021.

Foto: Jakub Ludvík

Zdeněk Zelenka má rád pozitivní pohled na svět.

Článek

Jak jste přišel k tomuto projektu?

Producent Divadla Broadway Oldřich Lichtenberg mě oslovil, jestli bych byl schopen a ochoten vymyslet hit muzikál na písničky Waldemara Matušky. Máme společně za sebou už spolupráci na několika muzikálech, například Golem nebo Rebelové.

A protože mě to jako výzva zaujalo, a navíc jsem měl kvůli pobytu v nemocnici zrovna volný termín, napsal jsem scénář, který se zatím všem zamlouvá, a to včetně Olgy Matuškové a Michala Davida, jenž je autorem hudebních aranží.

Hit muzikál je specifický útvar a pro tvůrce libreta je to jeden z nejkurióznějších úkolů. Má vymýšlet děj na hotové a známé písničky.

Ale pravda je, že už Rebelové měli podobné zadání a zrodil se docela úspěšný filmový a posléze i divadelní muzikál, který se bude dokonce znovu hrát na podzim v Hudebním divadle Karlín.

O čem nový muzikál bude?

Je třeba zdůraznit, že Láska nebeská nevychází ze životních osudů Waldemara Matušky. V muzikálu bude použito dvacet devět písní z jeho repertoáru, včetně těch nejznámějších, a to tak, aby se staly součástí děje, aby ho posouvaly, nikoli přerušovaly ve formě nějakých dějových pauz, ve kterých se zpívá.

Foto: Libor Zavoral, ČTK

Waldemar Matuška na snímku z roku 2001

Z dialogů činoherních pasáží děj přechází přímo do textů písní a naopak. Vlastně by měli mít diváci dojem, že Matuškovy písně byly složeny přímo pro tento muzikál. Na konci zazní i hlas samotného Matušky a jedna píseň z jiné autorské dílny tam bude jako překvapení.

Jaký příběh jste pro muzikál zvolil?

Dlouho jsem ho hledal a vycházel při tom z typologie Matuškových písní, která je dvojí. První typ představují písně rozverné, komediální, a ten druhý silně emotivní. To mě začalo navádět k příběhu dvou bratrů rozdílných povah. Ale to ještě samo o sobě nezakládá příběh.

K překvapení všech zúčastněných jsem vymyslel duchařskou komedii, která začíná smrtí jednoho z bratrů při návratu autem z bujaré oslavy otcových šedesátin. Ale tento bratr jménem Jáchym si na Pánu Bohu vymíní, aby se mohl na krátkou dobu vrátit na zem a postarat se o ty, které měl nejradši. A protože jeho ducha vidí jen jeho mladší bratr Ondřej, plyne z toho řada vděčných komediálních situací.

Muzikál Láska nebeská by v sobě měl mít jak výrazně komediální a groteskní rysy, tak i emotivní a vážnější polohu, což je dáno náladou použitých písní i tím, že Jáchym si až po smrti uvědomí, jak je život krásný i křehký. Ideálně by měl u diváků vyvolat to, čeho se v kumštu tak těžko dociluje, ale co je mi nesmírně blízké, totiž smích a slzy zároveň.

Poslouchal jste písně Waldemara Matušky v dobách jeho slávy?

To víte že ano. Ostatně kdo je v té době neposlouchal? Kristýnka, Těch tisíc mil nebo Sbohem, lásko to jsou přece hity, které zněly i u táboráků a všichni jsme je milovali.

Jaké publikum podle vás na Lásku nebeskou přijde?

Divadlo Broadway má specifické publikum, jež do značné míry tvoří lidé, kteří na představení přijedou z venkova i měst z celé republiky. To především. Myslím, že tento muzikál ocení zvláště ti, kteří písničky znají a bude je bavit, v jakých souvislostech se ocitly.

A pokud přijdou mladí lidé, budou možná překvapení, jak velké jsou to hity. Soudím tak i podle reakcí našich mladých zpěváků z obsazení.

Neděláme žádné experimentální umění, ale divácký muzikál. To ještě nutně neznamená, že se musíme divákům podbízet. Ale neznám větší protimluv, než je nekomerční muzikál. Mám ostatně stejnou zkušenost i z diváckých ohlasů na komedie, které jsem s výbornými herci režíroval pro televizi a které měly široký okruh publika. Nikdy nemůžete dělat pro všechny, je dobré si ujasnit, jaká je vaše cílová skupina.

Tohle mě naučila práce v reklamě. Natočil jsem skoro sto reklam, takže vím, že je rozdíl točit reklamu pro bohatý okruh lidí, kteří si kupují Porsche, anebo maminky, které si kupují Sunar. A tuhle zkušenost jsem přenesl i do práce pro televizní tvorbu či divadelní muzikál.

Všechno se dá dělat dobře i špatně. A muzikál je umění pro široký okruh publika. Ostatně historicky nahradil operetu. Ale i operety jsou dobré a špatné.

Doufám, že se nám z tak krásných písniček, jako jsou ty Waldovy, podaří udělat dobrý, zábavný muzikál, který by mohl diváky zaujmout i pozitivním, laskavým, shovívavým, ale hlavně humorným pohledem na život.

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám