Hlavní obsah
Luke Pritchard z The Kooks na festivalu Grape. Foto: Pavel Mužák

The Kooks či Chvrches? Na festivalu Grape není jasných hvězd

Necelý měsíc před startem desátého ročníku hudebního festivalu Grape bylo vyprodáno. Více než dvacet tisíc vstupenek skončilo mezi fanoušky a další nebyly, protože byť se akce koná na letišti, pořadatelé plochu pro diváky rozšiřovat nechtějí. Takhle je prý festival příjemný. Koná se od pátku do noci ze soboty na neděli ve slovenských Piešťanech.

Luke Pritchard z The Kooks na festivalu Grape. Foto: Pavel Mužák
The Kooks či Chvrches? Na festivalu Grape není jasných hvězd

Když organizátoři spustili letošní předprodej vstupenek, během hodiny a půl jich prodali pět tisíc. V té chvíli ještě nebylo zveřejněné žádné jméno z programu. Svědčí to o tom, že Grape má mezi hudebními příznivci na Slovensku a v Čechách renomé festivalu, na který se jezdí za kvalitní hudbou bez ohledu na to, zda jsou známá jména těch, kteří ji budou předvádět.

Organizátoři mají důvěru fanoušků. Ti vědí, že jim bude naservírována pozoruhodná a pečlivě vybraná menu kapel, které jsou osobité, progresivní či jakkoli jinak zajímavé. A upřímně řečeno, The Kooks, Chvrches, Rudimental nebo The Vaccines, hvězdy letošního programu, zase tak velké mainstreamové hvězdy nejsou. Jsou jen trochu dál než ostatní.

Vstup na festival Grape na pišťanském letišti.

Foto: Pavel Mužák

Na Grapu chodíte z koncertu na koncert a na každém postojíte, protože se na pódiu děje něco, co je třeba zaznamenat, vstřebat a zařadit si ve svém hudebním žebříčku. V letošním roce je také možné více poznat současnou slovenskou scénu, její reprezentanti jsou v programu hojně zastoupení.

Českou tentokrát nikoli, tu letos reprezentují především lidé z oblasti hip-hopu. Páteční sety Hellwanny a Maniaka ale ukázaly, že je to nabídka částečně mizerná, neboť v těchto případech nemá zajímavý a profesně pevný obsah. Rapu chybí rytmus, před částí textů je lepší se schovat a pokus o zpěv byl intonačně marný.

Hiphopový autpbus na festivalu Grape.

Foto: Jaroslav Špulák, Právo

Grape nicméně sází na pestrou nabídku a stylovou nesourodost jako demonstraci nekonečné krásy klubové hudby. A tak bylo v pátek snadné propadnout kouzlu americké party Algiers, jež se sebejistě pohybovala po linii od post punku k blues a vše prezentovala velice divoce.

Nebylo ani složité přijmout přirozenou ladnost popových písniček britského zpěváka Toma Grennana. Jeho lehce nakřáplý hlas jim dal rockovou špínu, jeho melodie nejsou podbízivé, na posluchače cílí nenásilně a přátelsky. Snadné bylo roztančit se při dánských Farveblind. Jejich elektronická mináž připomíná tvorbu The Chemical Brothers, nutno však dodat, že s notně mladistvým nádavkem.

The Kooks splnili očekávání. Naživo měly jejich písně podobu tu řízně punkovou, jindy folkově odlehčenou, to když vzal zpěvák Luke Pritchard do rukou akustickou kytaru, nebo prostě poprockovou, když melodie ve sloce či refrénu byly jasně a čitelné. Pritchard byl nakonec přijetím na festivalu dojat, na spočítání jeho slov díků by prsty jedné ruky nestačily.

Skotští Chvrches v noci provedli krajem synthipopového chladu, který ohřívají zpěvem, krásou a vystupováním Lauren Mayberryové i interpretační energičností, pod níž se nesměle schovává i zranitelnost.

Skotští Chvrches vystupovali pozdě v noci.

Foto: Pavel Mužák

Britská raperka IAMDDB.

Foto: Pavel Mužák

Výborný byl Australan Dub FX, jenž si na pódiu pomáhal looperem, tedy nástrojem pro vrstvení zvukových stop, které jsou pak součástí písní a vytvářejí dojem, že je obklopen celou kapelou.

Britská raperka IAMDDB, která se narodila v portugalském Lisabonu a jmenuje se Diana Adelaide Rocha De Britová, měla technické potíže. Koncert dokonce přerušila, potom odmrštila boty, ale pokračovala dál. Nutno uznat, že její hip-hop měl razanci, pestrost, nápaditost a proměnlivost v hlasovém výrazu, takže nebyl monotónní. Navíc bylo slyšet, že ji minimálně trochu inspiruje jazz nebo fusion.

Mimořádně příjemné bylo vystoupení slovenské zpěvačky Katarzie. Po loňském albu Antigona, které natočila s producentem Jonatánem Pastirčákem, se nachází v elektronickém období. Obdivuhodná je její schopnost obstát i v tomto hudebním hájemství, vždyť začínala vlastně jako folková písničkářka. Obě ta období nicméně pojí její sytý a výrazný zpěv. Aktuálně je potřebný dvojnásob, protože její elektronický doprovod je minimalistický a vlastně by mohl sloužit řadě úplně jiných písniček. Osobité je proto činí zejména charisma hlasu.

Kapela Billy Barman je na festivalu Grape doma.

Foto: Pavel Mužák

Slovenští Billy Barman hráli prakticky doma, z jejich tehdejšího týmu se vlastně festival Grape před deseti lety narodil. Na velkém pódiu bez problémů obstojí, jejich písně jsou pevné, mají nosný nápad, který se v čase rozvíjí, aby gradoval do mocného finále a k posluchačovu vědomí, že tahle kapela pracuje jak s prvky minimalismu, tak s dynamikou v celé její nedozírné šíři, a také nevtíravou, přesto přátelskou melodií.

Hvězdami sobotního programu na Grapeu budou britští The Vaccines a Rudimental a švédská zpěvačka Tove Lo. A samozřejmě desítky dalších z programu.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků